Twinkle | Digital Commerce

Meer en meer online ondernemers in Nederland

2017-05-27
507311
  • [nieuws]
  • 1:51

Het online kanaal blijft ondernemers trekken. Onder de streep kwamen er in de eerste helft van dit jaar ruim tweeënhalf duizend bedrijven bij, blijkt uit cijfers van de Kamer van Koophandel (KvK). Het aantal webwinkeliers groeit niet alleen, het groeit ook harder dan voorheen.

De aanwas van het aantal webwinkeliers wordt bepaald door het aantal uitschrijvingen en het aantal faillissementen af te trekken van het aantal startende ondernemingen. Om met het laatste te beginnen: van januari tot en met juni dit jaar schreven zich 5.345 bedrijven in bij de KvK*. Dat is anderhalf procent meer dan het aantal starters in de eerste helft van vorig jaar.

Minder stoppers
Dat de aanwas van het aantal ondernemers in het afgelopen halfjaar (2.603) zoveel groter is dan in de eerste zes maanden van 2013 (2.242) komt vooral doordat minder bedrijven zich uitschreven bij de Kamer van Koophandel. Wel gingen iets meer ondernemers failliet: 34, versus 28 vorig jaar.

28.853 ondernemers
Al met al is het aantal webverkopers in ons land afgelopen halfjaar 16 procent harder gegroeid dan in de eerste helft van 2013. De KvK laat aan Twinkle weten dat er inmiddels 28.853 ondernemers staan geregistreerd onder de noemer ‘detailhandel via postorder en internet’. Hieronder ziet u dat ongeveer een kwart van hen kleding of andere modeartikelen verkoopt en dat het aantal webverkopers in huis- en tuinartikelen de vijfduizend nadert:

Het aantal online verkopers in Nederland is groter dan hierboven vermeld, omdat buitenlandse spelers en fysieke winkeliers met een webshop niet zijn meegenomen in deze KvK-cijfers.

Overlevingskansen
Een analyse van de expertgroep Online Ondernemen van Shopping2020 leerde vorig najaar dat pure internetverkopers lagere overlevingskansen hebben dan andere detailhandelsbedrijven. Van de webwinkels die als pure player gestart zijn, overleeft 59 procent de eerste vier jaar niet, bleek uit de cijfers (tot en met juni 2013). Het aantal stoppers is inmiddels op zijn retour.

Gouden eieren
Wijnand Jongen, directeur van belangenvereniging Thuiswinkel.org, merkte twee jaar geleden al op dat een webwinkel geen kip met gouden eieren (meer) is.


*Het gaat hier om sbi-code 23, de categorie die voor het overgrote deel (circa 90 procent) uit webwinkeliers bestaat. Verder vallen reparatiebedrijven en postorderbedrijven eronder.