Twinkle | Digital Commerce

Online omzet M&S groeit met bijna 40 procent

2017-11-08
180101
  • 1:30

Marks & Spencer plukt definitief de vruchten van zijn vernieuwde webwinkel. Het bedrijf noteert voor de tweede keer een flinke groei van zijn digitale inkomsten. Het huidige gebroken boekjaar start met een online omzetstijging van 38,7 procent.

M&S lanceerde in februari 2014 na jaren sleutelen de vernieuwde website Marksandspencer.com. Een aantal maanden later bleek dat de digitale omzet van het bedrijf niet was toegenomen, maar gedaald. M&S liet vorig jaar weten dat met zo’n omzetdip al rekening was gehouden. ‘Een platform bouw je niet voor een kwartaalresultaat’, zei de Nederlandse topman Marc Bolland destijds.

Wennen aan nieuwe site
Uiteindelijk duurde het tot het laatste kwartaal van boekjaar 2014/2015 (dertien weken tot 28 maart 2015) voor M&S positief resultaat zag van zijn vernieuwingen. De digitale omzet steeg in die periode met 13,8 procent. Laura Wade-Gery, verantwoordelijk voor e-commerce en multichannel bij M&S, zei dat klanten langer aan de nieuwe site hebben moeten wennen dan vooraf gedacht. Ze benadrukte dat de replatforming een ‘gigantische operatie’ betrof, waar volgens Britse media 150 miljoen pond mee was gemoeid.

Op koers
Nu is M&S op koers met een flinke online omzetgroei van 38,7 procent in het eerste kwartaal (dertien weken tot 2 juni). ‘Consumenten waarderen de verbeteringen aan de website’, citeert Internet Retailing Bolland vandaag. Traffic, conversie en klanttevredenheid stegen hard met de omzet mee, schrijft de nieuwssite. De overall (offline plus online) opbrengst groeide met 1,8 procent.

Marks & Spencer in Nederland
Marks & Spencer maakte twee jaar geleden zijn comeback in de Nederlandse winkelstraat. Er kwamen eigen winkels in Amsterdam en Den Haag en er kwamen food-producten te liggen in tankstations van BP. Aan het hoofdstedelijke Rokin moeten volgend jaar de deuren van een Nederlandse flagship store open gaan.