Twinkle | Digital Commerce

Macintosh slijt schoenen op Amazon

2017-05-27
143146
  • 1:29

De Macintosh Retail Group kijkt volgens de nieuwe CEO Kurt Staelens terug op een ‘uitstekend eerste halfjaar’. De ingezette koers, met veel aandacht voor cross-channel, wordt voortgezet. Het Nederlandse concern zet in op samenwerking met andere retailers, online en offline.

Dat laat Macintosh weten in een toelichting (pdf) op de halfjaarcijfers. Met 405 miljoen euro lag de omzet in de eerste helft van dit jaar 6,8 procent hoger dan vorig jaar. Er is sprake van een opgaande lijn, want de omzetgroei was in het tweede kwartaal aanmerkelijk forser dan in het eerste:

Nieuw afzetkanalen
Macintosh heeft profijt getrokken van versnelde uitverkopen, onder andere via tien tijdelijke outlets in Nederland. Ook de uitbreiding van het aantal afzetkanalen in met name Groot-Brittannië droeg bij aan de groei; offline investeerde Macintosh in concessies en shop-in-shops, online werden ‘met platforms zoals bijvoorbeeld Amazon’ flexibele en relatief goedkope kanalen toegevoegd.

Amazon en Wehkamp.nl
In Groot-Brittannië is Macintosh actief met de labels Brantano en Jones Bootmaker, beide te vinden op Amazon.co.uk. Hetzelfde geldt voor de Nederlandse winkelformules Dolcis en Manfield, die overigens ook op Amazon.de te koop zijn. In ons land zijn schoenen van Manfield behalve op de eigen site ook te bestellen op Wehkamp.nl, net als een ander merk van Macintosh: Scapino.

Kwantum in de etalage, winkels dicht
Macintosh maakte vanochtend bekend aandelen uit te geven om zijn kapitaalpositie te versterken. Het concern zette Kwantum, verantwoordelijk voor de krimp in het segment ‘living’ al in de etalage. Ook werd dit voorjaar al aangekondigd dat ‘de aanpassing van het winkelnetwerk wordt geïntensiveerd’, wat neerkomt op winkelsluitingen. Exclusief incidentele effecten zal de nummer 41 van de Twinkle100 dit jaar naar verwachting afsluiten met een operationeel verlies van tussen de 13 en 14 miljoen euro.