Twinkle | Digital Commerce

Kurt Staelens: 'Mobile commerce ware revolutie'

2017-05-27
180101
  • 2:41

Kurt Staelens is de kersverse ceo van de Macintosh Retail Group. Het is aan hem om de multichannelstrategie van de groep (met o.a. Dolcis, Scapino en Kwantum) verder te ontwikkelen. Staelens komt van het Belgische telecombedrijf Belgacom en hij is ook drie jaar ceo geweest van Neckermann.com.
 
Tekst: Danielle Scheffer

Inspiratie
‘Zakelijk gezien haal ik mijn inspiratie vooral uit websites die met mode of schoenen te maken hebben, zoals Asos.com. Die site is zeer inspirerend door de manier waarop producten worden getoond. Asos.com springt eruit vanwege de emotionele connectie met de doelgroep. Daarnaast zijn klassieke grootheden als  Zappos en Amazon een goede inspiratiebron door hun customer service en snelle leveringen.’

Perfecte winkelbeleving
‘Offline vind ik een winkel interessant als het assortiment en het winkelconcept matchen; als het de klant een goede ervaring biedt. Goede voorbeelden hiervan zijn de Britse discountconcepten Poundstretcher en Poundland. Het zijn eenvoudige, duidelijke concepten die goed werken. De lage prijs gekoppeld aan een winkelinrichting waar niet op is bezuinigd, geven je als klant het gevoel dat je met jouw aankoop een heel goede deal hebt. Daarmee bieden ze op een innovatieve manier een perfecte winkelbeleving.’

Ontwikkelingen
‘Op dit moment is mobile commerce de grootste ontwikkeling binnen e-commerce. En dat gaat erg snel evolueren met mobile payments. Het is veel meer impulsgedreven. De devices evolueren ook mee: zo zijn  de modellen nu iets groter dan telefoons en iets kleiner dan tablets. Mobile commerce is als een ware revolutie: de verkoop van schoenen via mobile devices is binnen een jaar gestegen van 13 naar 21 procent!’

On- of offline
‘Online koop ik al mijn reizen, schoenen, geregeld kleding en verder vooral ordinaire zaken als printer cartridges. Daarvoor ga ik naar 123inkt.nl; dat heeft een goed businessmodel en doet het functioneel uitstekend. Offline ga ik met mijn gezin shoppen in een stad voor zowel fashion als entertainment. En verder gaan we offline naar de supermarkt voor de dagelijkse benodigdheden. Vroeger kocht ik de bulk aan boodschappen bij Collivery, onderdeel van de Colruyt Groep in België. Dat is nu helaas alleen voor b2b. Erg jammer, want het was heel handig om het wekelijkse vaste lijstje aan zware boodschappen thuisbezorgd te krijgen.’

Vrije tijd & vakantie
‘Tijdens mijn studie heb ik een brede vriendenkring opgebouwd. Onze studentenclub komt een paar keer  per jaar samen. En ik heb een gezin met drie dochters die vele activiteiten beoefenen en die ik als taxichauffeur overal naartoe breng. Als ik soms ook nog eens tijd overhoud voor mijzelf, ga ik joggen. Nu mijn jongste dochter 8 is, gaan we ook op vakantie naar niet-westerse landen. Vorig jaar zijn we naar Cuba geweest. Dat was een hele onderneming: een groot land, geen westerse infrastructuur, weinig auto’s, slapen bij particulieren, geen internet. Dit jaar gaan we naar Sri Lanka. En op ons verlanglijstje staan Namibië en Botswana en Ecuador.’

Motto
‘De spreuk van mijn studentenclub is “Utile Dulci”, het nuttige met het aangename verenigen. Dat pas ik in  mijn privéleven ook graag toe. Die balans is namelijk erg belangrijk. Wat ik wil doen als ik later groot ben? Dan wil ik weer reizen met mijn vrouw, lange trekkings maken. En nog weer later wil ik met alle kinderen en kleinkinderen een voetbalteam vormen om mijn talenten op dat gebied uit te laten komen, haha!’

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 7-2014.