Twinkle | Digital Commerce

Verbinden van online en offline: 10 originele voorbeelden

2017-11-09
180101

Het integreren van de offline en online kanalen wordt steeds belangrijker gevonden door retailers. Een aantal internationale partijen heeft originele manieren gevonden om de fysieke wereld met e-commerce te verbinden en merken te promoten. In dit artikel tien voorbeelden.

1. Wahaca
Het Mexicaanse restaurant Wahaca in Londen heeft mobiel betalen gemakkelijker gemaakt door QR-codestickers op tafels te plakken. Elke QR-code is gekoppeld aan een near field communication (nfc) tag die met de smartphone gescand kan worden, waarna de rekening in beeld komt. Deze kan vervolgens in één keer betaald worden of worden gesplit met meerdere personen. Eén nadeel is dat voor het betaalsysteem de bijbehorende app moet worden gedownload.

2. Birds Eye
Birds Eye, onderdeel van Iglo, heeft in Groot-Brittannië zijn eerste pay-by-picture-restaurant geopend. In dit restaurant was het voor Britse consumenten vorige week voor één dag mogelijk om te dineren zonder te betalen. In ruil daarvoor werd hen gevraagd een foto van hun maaltijd te posten op Instagram met de hashtag #BirdsEyeInspirations.

Volgens Birds Eye maakt 52 procent van de Britten wel eens een foto van zijn maaltijd. 11 procent doet dit zelfs één keer per week en 9 procent zet dagelijks zijn eten op de foto.

3. Lloyds Pharmacy
Lloyds Pharmacy heeft ‘gezondheidskiosks’ geplaatst in zijn grootste fysieke winkels. Op de ‘Xen X5 kiosk’, zoals de zuil officieel heet, kunnen consumenten producten opzoeken en direct aanschaffen met hun creditcard. Ook kunnen klanten artikelen uit de winkel scannen voor extra informatie, gebruiksvideo’s bekijken en gezondheidsadviesfolders printen.

4. Sportsgirl
Het Australische Sportsgirl laat zijn papieren magazine tot leven komen door links te maken naar video’s in de mobiele app. Fashionista’s kunnen de app downloaden en met een ingebouwde scanner een pagina uit het magazine scannen, waarna een bijbehorende videoboodschap afspeelt of een (muziek)gadget gedownload kan worden op de eigen smartphone.
 

5. Asda
Asda is gestart met een 3D-printing service in zijn fysieke winkels. De supermarktketen rolt de dienst uit naar vijftig locaties in Groot-Brittannië. Met de service kunnen consumenten onder andere een 3D-model laten printen van hun huisdier of een gepersonaliseerd actiefiguur maken. In Nederland is Hema de eerste retailer die de 3D-printing service ook online aanbiedt. Consumenten kunnen onder andere kettinkjes en armbanden laten printen.

6. AmazonFresh en Dash
Amazon heeft het online boodschappen doen naar de keuken gehaald met de Dash-afstandsbediening. Als een product op is, kan de consument de barcode van dit artikel met het apparaat scannen en Amazon direct de opdracht geven het product de volgende dag te leveren. Vervolgens worden de boodschappen met AmazonFresh bezorgd in geselecteerde steden in de Verenigde Staten.



7. Amazon Lockers
Naast het leveren van boodschappen wil Amazon consumenten ook fysiek bedienen met afhaalkluizen op bijvoorbeeld Londense metrostations. Met een unieke afhaalcode kunnen weborders uit de kluis worden opgehaald. In ons land wordt dit onder andere al gedaan door De Buren, dat afhaalpunten heeft op diverse eigen locaties in Nederland, waaronder de Spar.

8. Under Armour
Het sportkledingmerk Under Armour zet niet direct in op de connectie tussen offline en online, maar speelt in op de merkbeleving. Het bedrijf opende in Shanghai een fysieke winkel die voor 80 procent uit storytelling en voor 20 procent uit commerce bestaat. Om binnen te komen dienen consumenten hun e-mailadres achter te laten, waarna zij een zeven minuten durende advertentie te zien krijgen. Een ruimte verder is een lichte omgeving waar producten van Under Armour te koop zijn.

9. Nike Action
Nike heeft in Nieuw-Zeeland en Australië schoenenwanden in zijn winkels geplaatst waarop ook online kan worden gekocht. De uitgestalde schoenen zijn voorzien van een chip die de consument bij de iPads in de shop kan scannen voor meer informatie over het product. Klanten kunnen een order in de webshop plaatsen of het product indien voorradig in de stenen vestiging kopen.

10. Nike Tech Pack
In Melbourne en Sydney opende Nike een tijdelijke pop-up shop waarin de nieuwste kledinglijn werd gepresenteerd. In het midden van de shop stond een ‘react table’ waarop consumenten informatie over de verschillende producten konden vinden. De tafel lijkt op een groot tablet, met een grote dobbelsteen als ‘afstandsbediening’.

Bron: Econsultancy.com.