Twinkle | Digital Commerce

‘Per artikel inzicht in baten Product Listing Ads’

2017-05-27
180101
  • 1:46

BGenius heeft een geavanceerd systeem voor feedmanagement op de markt gebracht. Het systeem maakt het onder andere mogelijk om campagnes met Google Product Listing Ads (PLA’s) op productniveau te managen, een wereldprimeur volgens oprichter Gert-Jan Munneke.

Feedmarketing is sterk in opmars. Grote e-commerce organisaties danken een groeiend deel van hun verkopen uit advertenties op basis van productfeeds: bestandjes met overzichten van productspecifieke kenmerken als naam, merk, type, afbeelding en prijs. Flexibele ofwel dynamische feeds maken het mogelijk om bijvoorbeeld alleen artikelen in advertenties op te nemen die op dat moment op voorraad zijn.

Brug
De Product Listing Ads van Google draaien op productfeeds, maar het was volgens Munneke niet of nauwelijks mogelijk om deze campagnes te managen. Tegen Twinkle zegt hij: ‘Wij hebben klanten die tot de helft van hun AdWords-budget spenderen aan PLA’s, waardoor hun producten en prijzen in beeld komen in de Google-zoekresultaten. Google pusht het gebruik van PLA’s momenteel ook sterk, maar het diepe inzicht in het effect ervan kon je niet krijgen; bij Google kun je de keywords vrij makkelijk managen, maar bij PLA’s heb je het over producten. Met BGenius hebben we feitelijk een brug gebouwd waarmee adverteerders inzicht kunnen krijgen in zowel de kosten als de baten, op productniveau. Ze kunnen artikelen die niet goed verkopen makkelijk uit de feed halen.

Eerst adverteren, dan optimaliseren
Zo’n oplossing was volgens Munneke nog niet voorhanden: ‘Waarom Google er zelf niet mee is gekomen? Google innoveert razendsnel, maar momenteel concentreert het zich op de advertentiekant. Bedrijven moeten eerst goed kunnen adverteren en geld gaan uitgeven, voordat ze kunnen besparen grof gezegd. Logisch natuurlijk, vanuit het perspectief van Google. De integratie van AdWords en Google Analytics heeft ook lang op zich laten wachten. Ondertussen vullen partijen als wij het gat in de markt.’

Wehkamp.nl
BGenius, een spin-off van internetbureau Traffic4u, gaf zijn nieuwe systeem de beschrijvende naam Dynamic Feed Management mee. Behalve Google-advertenties kunnen webwinkeliers ook advertenties voor onder andere Marktplaats en Kieskeurig beheren via het centrale systeem. Wehkamp.nl is een van de eerste partijen die het gebruikt.

Lees ook: Feedmarketing: ondergeschoven kindje wordt groot (Twinkle 1-2014)