BGenius heeft een geavanceerd systeem voor feedmanagement op de markt gebracht. Het systeem maakt het onder andere mogelijk om campagnes met Google Product Listing Ads (PLA’s) op productniveau te managen, een wereldprimeur volgens oprichter Gert-Jan Munneke.
Feedmarketing is sterk in opmars. Grote e-commerce organisaties danken een groeiend deel van hun verkopen uit advertenties op basis van productfeeds: bestandjes met overzichten van productspecifieke kenmerken als naam, merk, type, afbeelding en prijs. Flexibele ofwel dynamische feeds maken het mogelijk om bijvoorbeeld alleen artikelen in advertenties op te nemen die op dat moment op voorraad zijn.
Brug
De Product Listing Ads van Google draaien op productfeeds, maar het was volgens Munneke niet of nauwelijks mogelijk om deze campagnes te managen. Tegen Twinkle zegt hij: ‘Wij hebben klanten die tot de helft van hun AdWords-budget spenderen aan PLA’s, waardoor hun producten en prijzen in beeld komen in de Google-zoekresultaten. Google pusht het gebruik van PLA’s momenteel ook sterk, maar het diepe inzicht in het effect ervan kon je niet krijgen; bij Google kun je de keywords vrij makkelijk managen, maar bij PLA’s heb je het over producten. Met BGenius hebben we feitelijk een brug gebouwd waarmee adverteerders inzicht kunnen krijgen in zowel de kosten als de baten, op productniveau. Ze kunnen artikelen die niet goed verkopen makkelijk uit de feed halen.
Eerst adverteren, dan optimaliseren
Zo’n oplossing was volgens Munneke nog niet voorhanden: ‘Waarom Google er zelf niet mee is gekomen? Google innoveert razendsnel, maar momenteel concentreert het zich op de advertentiekant. Bedrijven moeten eerst goed kunnen adverteren en geld gaan uitgeven, voordat ze kunnen besparen grof gezegd. Logisch natuurlijk, vanuit het perspectief van Google. De integratie van AdWords en Google Analytics heeft ook lang op zich laten wachten. Ondertussen vullen partijen als wij het gat in de markt.’
Wehkamp.nl
BGenius, een spin-off van internetbureau Traffic4u, gaf zijn nieuwe systeem de beschrijvende naam Dynamic Feed Management mee. Behalve Google-advertenties kunnen webwinkeliers ook advertenties voor onder andere Marktplaats en Kieskeurig beheren via het centrale systeem. Wehkamp.nl is een van de eerste partijen die het gebruikt.
Lees ook: Feedmarketing: ondergeschoven kindje wordt groot (Twinkle 1-2014)
Inzicht op product niveau is idd cruciaal om het rendement van campagnes op Google Shopping en andere shopping kanalen te verhogen. Daarom bieden diverse andere data feed tools deze functionaliteit al wat langer. DataFeedWatch lanceerde dit reeds in januari 2014, ook voor de NLse markt: http://bit.ly/1z4vqH9
Shop2market doet dit al jaren. Niet alleen voor PLAs, maar ook voor affiliate feeds en de verschillende online vergelijkers. Ze gaan nog een stapje verder door de bijdrage door teeten van een product in het hele online conversiepad.
Misschien handig om dan meteen een volledig lijstje toe te voegen van de partijen die dit o.a. op de nederlandse markt doen:
Leuk om te lezen dat interesse op dit vlak breed gedragen wordt. Het klopt inderdaad dat er verschillende tools zijn die een aangepaste feed richting een advertentieplatform kan sturen. Een aantal van de tools die hier worden genoemd kennen we goed en vullen die behoefte prima in. Onze uitdaging, en vandaar dit artikel, zat hem in het koppelen van kosten en marge data voor ieder individueel product in de nieuwe shopping campagnes binnen AdWords. In Google AdWords zie je data bij IDs waarbij je niet direct de actie kan doen. Wij willen individuele producten (meer dan IDs) zien met kosten en opbrengsten naast elkaar. Op die individuele producten kunnen wij bieden in AdWords zodat je controle krijgt wanneer welk product wordt getoond. Bij mij is niet bekend dat het tot op dit niveau en in deze combinatie mogelijk is in andere tools.