PostNL en DM Productions hebben samen een nieuw verzendplatform voor flessen opgezet. Op Flespakket.nl vinden webwinkeliers 'onbreekbare' verpakkingen om flessen veilig te versturen. PostNL biedt 100 procent garantie op schadevrije bezorging.
PostNL meldt in een persbericht dat er voor het versturen van flessen ‘tot nu toe geen betaalbare en handige oplossing’ op de Nederlandse markt was. Flespakket.nl moet de drempel om online te gaan verkopen verlagen voor onder andere wijnwinkeliers.
Plug-ins
Online verkopers kunnen Flespakket.nl gebruiken om verzendingen aan te maken en verpakkingen te bestellen. Het systeem geeft zelf aan wanneer de voorraad terugloopt en moet worden aangevuld. Via plug-ins kunnen de mogelijkheden van het platform worden geïntegreerd in webwinkels die draaien op onder meer Magento, OpenCart, WooCommerce en SEOshop.
Standaardverzekering
De nieuwe verpakking, waarvoor het transport van eieren als uitgangspunt is genomen, is volgens PostNL zo betrouwbaar dat flesverkopers zonder meerkosten standaard zijn verzekerd van schadevrije bezorging.
Hoe werden hiervoor dan de flessen wijn en champagne van webshops bezorgd? Er zijn toch genoeg webshops die wijn, champagne en andere dranken in fles verkopen. Ik neem aan dat deze ook gewoon "heel" aankwamen bij de klant.
Gaat er dan toch iets mis bij de bezorging? Ook dan staan wij voor u klaar. Bij schade vergoedt Flespakket.nl de waarde van de inhoud en de verzendkosten direct.
Tjee wat een ongekende service van Post... uh flespakket.nl. Jammer dat men deze service voor normale pakketten niet kan bieden!!
@Jeroen, ter indicatie: René Tulner, oprichter van Wijnvoordeel.nl, sprak hier afgelopen vrijdag over op BNR. Tegenwoordig komt minder dan 0,3 procent van de flessen gebroken aan bij de klant.
Tulner: 'In de beginjaren was dat echt mijn nachtmerrie en een rode draad van ellende. Continu breuken. Inmiddels is dat perfect onder controle, met dank natuurlijk aan de transporteurs in Nederland, die weten hoe belangrijk het wijnsegment nu is. Het zit op dit moment onder de 0,3 procent, dus minder dan 1 op de 300 flessen.'
Essentie van dit initiatief is een juiste verpakking. Een juiste verpakking beschermt het product gedurende het logistieke traject, heeft een zekere promotionele waarde en zorgt door de gehele keten voor de laagste kosten.
Een pakketbezorging binnen Nederland kost circa 4 tot 5 euro dus dan kost de verpakking in dit geval 3 euro (1 fles) tot circa 6 euro (18 flessen). Bij meer flessen worden de verzend/verpakkingskosten per fles wel fors lager in dit geval.
Wel toont dit aan dat pakketbedrijven - als ze gezond willen groeien - meer en meer zullen moeten meedenken met hun klanten, ook op het gebied van verpakkingen. Feitelijk worden ze dan ook verpakkingsleverancier. Denk bijvoorbeeld aan koel en vries producten, kwetsbare producten zoals pedaalemmers (deuken) of levende insecten, vissen en reptielen.
PostNL schijnt hun klanten goed te kennen gezien dit initiatief en het recente initiatief met vershuys.com (koelverpakkingen)?