Twinkle | Digital Commerce

Meer inzichten met Enhanced Ecommerce in Google Analytics

2017-11-09
180101

Op 28 en 29 mei vond de Google Analytics Summit in San Francisco plaats. Tijdens deze summit zijn een aantal nieuwe features en productupdates besproken die binnenkort gelanceerd worden. Eén van deze productupdates is de functie voor Enhanced Ecommerce. Het is eigenlijk een complete metamorfose van de huidige e-commerce functionaliteit in Google Analytics.

Tekst: Karen Hertsenberg

De huidige e-commerce functionaliteit dateert alweer van 2005 en heeft in de tussentijd amper een update ondergaan. Dus daar werd het nu wel weer tijd voor. Met name voor webshops zal dit een aangename verbetering zijn voor de analyse van het bestelproces, maar ook van het gedrag voorafgaand aan het bestelproces.

Huidige e-commerce module
Als u een webwinkel heeft, dan ben u als het goed is bekend met de huidige e-commerce functionaliteit binnen Google Analytics.

Hierin kunt u onder andere de transacties terugvinden, de producten die verkocht zijn, hoeveel producten er binnen een transactie zijn verkocht en de conversiepercentages van de verkochte producten. Ook kunt u de orderwaarde, btw en verzendkosten terugvinden in de e-commerce rapporten. Van deze informatie maakt echter niet elke webshop volledig gebruik.

De nieuwe e-commerce module
De nieuwe e-commerce module is uitgebreid met nieuwe statistieken en grafieken. Met de huidige e-commerce implementatie heeft u wel inzicht in de verkochte producten, maar u heeft niet in één oogopslag duidelijk hoe vaak bezoekers dit product hebben gezien op een categoriepagina of dat bezoekers wellicht via een cross-sell/up-sell-mogelijkheid dit product in het winkelmandje hebben gelegd.

Daarnaast weten we dat producten die in de etalage staan voor meer verkopen zorgen dan producten ergens achterin de winkel. Daarom wordt het nu ook duidelijker waar een product op de categoriepagina heeft gestaan: zorgt een product op een eerste plek voor een hogere ctr of producten op een vierde plek?

Overige inzichten met Enhanced E-commerce
- Hoe ver komen shoppers in de bestelfunnel en waar haken ze af?
- Welke producten worden het meest bekeken, welke worden het meest uit het winkelmandje verwijderd en welke converteren beter? Hiermee bedoelen we geconverteerd in de zin van winkelmand > bedankpagina, maar ook in de zin van productpagina > in winkelmand.
- Bezoekerssegmenten vanuit de funnel aanmaken en gebruiken als remarketinglijsten.


Ook de visuele weergave van de funnel is flink onder handen genomen. Deze is nu volledig op maat in te richten en kan ook aan de hand van bijvoorbeeld Event Tracking ingericht worden (wanneer url’s niet veranderen tijdens de stappen in het bestelproces).

Een voorbeeld van de vernieuwde funnelweergave vindt u hieronder:

Uiteindelijk zullen ook de gebruikte betaalmethoden geanalyseerd kunnen worden en de manier waarop klanten uiteindelijk de bestelling voltooien: als geregistreerde klant of als gast.

Naast de bestelfunnel komt er dus ook een beter inzicht in het proces dat zich afspeelt voordat men deze funnel instapt, hoe gedraagt een bezoeker zich voordat hij een product in het winkelmandje legt?

Externe data importeren
Naast bovenstaande updates zijn er ook meer mogelijkheden gekomen om externe datagegevens te importeren naar Google Analytics. Een aantal voorbeelden hiervan zijn:

- Retouren/annuleringen, deze data kunt u ook nu importeren om de werkelijke waarde per kanaal te kunnen beoordelen;
- Productinformatie, upload bijvoorbeeld uw marges direct naar Google Analytics.

Implementatie
De implementatie van Enhanced E-commerce heeft een aantal voorwaarden:
- Er moet gebruik worden gemaakt van Universal Analytics;
- Bij voorkeur zal dit worden geïmplementeerd aan de hand van de Google Tag Manager;
- Extra code toevoegen in het bestelproces en op productdetailpagina’s.

De officiële uitleg met betrekking tot de complete implementatie vanuit Google is hier te vinden. Hier komt redelijk wat extra werk bij kijken, maar het zorgt uiteindelijk voor mooie nieuwe inzichten.





Karen Hertsenberg is SEA-specialist bij Easy Internet Marketing.