Met Capayable is er een speler op de Nederlandse markt voor achteraf betalen bijgekomen. Anders dan de concurrentie rekent het bedrijf geen percentage van de aankoopsom als risicofee, aldus mede-initiatiefnemer Patrick van de Graaf.
Capayable is ontstaan uit een samenwerking tussen Van de Graaf en ACCS. Dat incassobedrijf was vanuit zijn PostNL-verleden een goede bekende van Van de Graaf. De ondernemer noemt ACCS, ook actief als gerechtsdeurwaarder, dan ook een logische partner om Capayable mee te ontwikkelen.
Speelveld
In ons land zijn onder andere Klarna, AfterPay en Buckaroo (BetaalGarant) op de achteraf betaalmarkt actief. Het Zweedse Klarna nam eind vorig jaar het Duitse Sofort over en het zag hoe het Nederlandse Afterpay kort daarop in handen kwam van het eveneens Duitse Arvato Bertelsmann. Met PayPal meldt zich binnenkort een andere grote speler op de Nederlandse markt voor achteraf betalen. Hoe de dienst er precies uit gaat zien is nu nog niet bekend.
Afrekenmethode
Volgens Van de Graaf zal Capayable zich van de nu bestaande achteraf betaalmethodes onderscheiden door de afrekenmethode. ‘De webshop betaalt alleen een vaste vergoeding voor de credit check, en niet nog eens een fee van 3, 4 of 5 procent over de transactie. Na zestig dagen is er de mogelijkheid tot verkoop van de vordering. De webshop ontvangt dan 80 procent van de waarde van de dan nog openstaande factuur. Tot die tijd blijft de webwinkelier eigenaar van de factuur, dus de band met de klant blijft. Hij kan er ook voor kiezen om zijn vordering na zestig dagen niet te verkopen, maar een incassotraject in te slaan met ACCS.’
Betaalmoraal
Andere aanbieders op de markt keren webwinkeliers sneller en meer uit bij late betaling, doorgaans binnen 14 dagen automatisch 100 procent van de factuurwaarde. Van de Graaf: ‘Maar daarvoor moeten ze wel steeds de commissie van tussen de 3 en 5 procent betalen, terwijl de betaalmoraal over het algemeen best goed is in Nederland.’
Implementatie
Tot de eerste klanten van Capayable behoren Jamin en Reisartikelen.nl. De nieuwkomer beschikt over een koppeling met Magento en een losse API voor implementatie.
Heel goed dat er nieuwe initiatieven van Nederlandse bodem zoals Capayable op de markt actief worden. Vraag is wie blijft er over na de consolidatie die ook gaat plaatsvinden in payment provider land en wie wordt "de standaard". Misschien wel Google Wallet met Capayable mogelijkheid voor achteraf betalen?
@David. Vermoedelijk Klarna. Zijn stevig aan de weg aan het timmeren in Europa.
http://money.cnn.com/2014/06/16/technology/mobile/klarna-sequoia-michael-moritz/
Mooie dienst. Veel succes Patrick!
Is er een maximum bedrag aan verbonden? Zoja, hoeveel is het maximum?
Goed gedaan Patrick! Wij gaan Capayable ook aanbieden aan onze klanten!
Bij Buckaroo heb je als klant geen risico van achteraf betalen dankzij 100% betaalgarantie!
http://www.buckaroo.nl/zakelijk/producten/modules/buckaroo-betaalgarant.aspx
@Priscilla - Fleur - Buckaroo: dat staat ook in het artikel (alleen dan zonder vetgedrukte letters, uitroeptekens en linkjes): '... automatisch 100 procent van de factuurwaarde.'
@ Arjan; Klopt, maar daar staat niet dat het specifiek om Buckaroo gaat en dat is natuurlijk wel onze onderscheiding op de markt.
Linkje erbij is puur zodat mensen die daar in geinteresseerd zijn, meteen kunnen kijken hoe dit in zijn werk gaat. Leek mij wel net zo handig.
Uiteindelijk is achteraf betalen geen rocket science. Zeker niet wanneer je er, net als Capayable, vanuit gaat dat het betaalmoraal in Nederland best goed is. Voor Tasty Noten hebben wij het zelf geimplementeerd in onze software. Wanneer klanten hun bestelling hebben ontvangen gaan wij automatisch mailen over hoe ze kunnen betalen. Na enkele dagen sturen we een herinnering. Dit blijven wij herhalen tot het betaaltermijn is verstreken. Daarna dragen wij het over aan een incassobureau. Uit ervaring blijkt dat de meeste klanten direct betalen na de eerste mail met betaalinformatie. De overige klanten betalen direct na de herinnering. Slecht een enkeling laat het verder komen dan dat. Vaak is een telefoontje al genoeg.
Desalniettemin een mooi initiatief van Capayable. Achteraf betalen heeft mijns inziens grote voordelen nu steeds meer consumenten vanaf de bank bestellen.