Kees van Dijk van HangmatGigant vertelde vanochtend tijdens Logistiek & E-commerce in Hotel Houten over de cross-border uitdagingen die hij had met zijn nichewebshop. ‘Leef als je webwinkel, dan word je succesvol.’
Kees van Dijk verkoopt op Hangmatgigant.nl driehonderd verschillende producten, ’van de hangmat zelf tot de schroefjes voor de ondersteuning van de hangmat’, vertelde hij vanochtend op de vakdag. Daarbij wordt het bestelproces voor consumenten ‘zo eenvoudig mogelijk’ gehouden. De webshop biedt klanten bijvoorbeeld naast gratis verzending ook een jaar lang retourmogelijkheid. ‘Als iemand een hangmat met kerst koopt en deze in de zomer pas voor het eerst uittest, dan moet het toch mogelijk zijn om het product terug te sturen’, aldus Van Dijk.
Fulfilment in eigen huis
De fulfilment van de orders doet HangmatGigant zelf in zijn magazijn. ‘Ik heb eerder, toen ik er nog alleen voor stond, met PostNL samengewerkt voor de fulfilment', vertelde Van Dijk. 'Maar ik merkte dat het, nu we een grotere shop zijn, gemakkelijker en simpeler is om de orders zelf af te handelen. Je kunt sneller schakelen en ook kun je makkelijker iets geks doen. Zo hebben wij onlangs bij onze hangmatorders zaadjes meegestuurd, voor het planten van je eigen palmboom. Als je samenwerkt met een externe partij kost het je veel meer energie, geld en tijd om zoiets kleins snel te regelen.’
Kopie van de site
HangmatGigant is buiten Nederland aanwezig in vier verschillende landen, waarvoor het elk een dedicated website heeft geopend. België is daarbij opgedeeld in een webshop voor Wallonië en Vlaanderen. ‘Wij hebben de stap over de grens gemaakt voor de fun, het geld en het leerproces’, aldus Van Dijk. ‘Natuurlijk hebben we nagedacht over het uitbreiden van ons aanbod in Nederland, bijvoorbeeld met tuinstoelen, maar het kost ons te veel geld om hier een logistieke operatie voor op te zetten. We besloten dus om met de hangmatten uit te breiden naar onder andere Duitsland. Daar hebben we Hängemattengigant.de geopend, een volledig gekopieerde site van de Nederlandse variant.’
Lokale marketingbureaus
‘Het moeilijke aan de Duitse markt is dat de prijzen er erg onder druk staan vanwege Amazon', ondervond Van Dijk. 'Je moet dus snel schakelen in je prijzen en lokale marketingbureaus inschakelen om de consument in de eigen taal te benaderen. Het verzenden van onze orders doen we met PostNL en DPD, zodat de artikelen snel bij de klant zijn. Op die manier willen we internationaal verder groeien.’
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
HangmatGigant.nl houdt logistiek proces graag simpel
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.