Twinkle | Digital Commerce

Alibaba: ‘Chinezen hunkeren naar Westerse merken’

2017-05-27
180101
  • 1:41

Chinese consumenten houden van Westerse merken, waarin ze meer vertouwen hebben dan in merken van eigen bodem. Dat zei Alibaba’s John Spelich gisteren op de Global E-commerce Summit. Hij moedige zijn gehoor dan ook aan invulling te geven aan die wens.
 
In de afsluitende presentatie op de Global E-commerce Summit in Barcelona legde Spelich uit hoe beursganger Alibaba is opgebouwd. Hij stond in het bijzonder stil bij Tmall.com, het platform waarop bedrijven een eigen virtuele winkel kunnen openen. Een groot en groeiend aantal internationale merken heeft zo’n eigen afdeling binnen het enorme webwinkelcentrum, al dan niet in combinatie met een eigen Chinese e-commerce site. Maar, zoals Lac Tran vorig jaar zei op de Global E-commerce Summit, om te slagen in China kunnen Westerse bedrijven feitelijk niet om Alibaba (Tmall) heen.

Food, fashion en accessoires
Volgens Spelich hunkeren de Chinezen naar een betere beschikbaarheid van internationale merken in vooral food, fashion en accessoires. De Chinese e-commerce markt groeit snel en is volgens de autoriteiten daar inmiddels de grootste van de wereld. Spelich zei dat het aandeel van online binnen de Chinese retail binnen een paar jaar al de 10 procent zal overschrijden.

Aanpassingesvermogen
De Amerikaan Spelich schetste dat veel grote Westerse merken geneigd zijn zekerheid te creëren voor ze internationaal expanderen. China vereist een andere aanpak: ‘Je gaat fouten maken, dat is zeker, maar daardoor moet je je niet laten tegenhouden. Het geweldige van China is dat de mensen er heel erg flexibel zijn. Ze hebben een enorm groot aanpassingsvermogen, er hangt een high tech vibe en daarom kun je gemaakte fouten ook heel snel herstellen. Just try and fix it fast, zou ik willen zeggen, of dat nu bij ons is, bij Jd.com of bij een van de andere platforms. Online verkopen in China is uiteindelijk niet zo moeilijk als het lijkt.’

Lees ook: