Twinkle | Digital Commerce

Google stopt met kortingsbonnensysteem Zavers

2017-05-27
180101
  • 1:26

Google trekt de stekker uit zijn couponservice Zavers by Google. Met dit programma konden deelnemende online én fysieke retailers extra inkomsten genereren met relevante waardebonnen, die consumenten via Zavers konden verkrijgen.

Zavers zorgde ervoor dat consumenten relevante digitale kortingsbonnen gepresenteerd kregen. Deze bonnen konden worden opgeslagen in het eigen account bij de betreffende shop of op de telefoon. Ze konden vervolgens worden gebruikt tijdens het afrekenen in bijvoorbeeld de fysieke vestiging van een retailer. Het programma was ook gekoppeld aan de mobiele portemonnee Google Wallet.

Informatie prijsgeven
Google meldt volgens Recode dat de dienst niet de resultaten gaf die Google van tevoren gehoopt had. Ook wilde veel retailers Google geen informatie geven over hun beste klanten. Google zet het programma daarom stop. ‘We blijven ons richten op het verbinden van consumenten met hun favoriete winkel of merk. Daarvoor zullen we Product Listing Ads, Google Shopping Express en Google Wallet blijven gebruiken’, zegt een woordvoerder van Google.

Bezorgen in minder dichtbevolkte gebieden
Google Shopping Express, de pakketdienst van Google voor lokale fysieke winkels, wordt de komende tijd uitgebreid van grote steden als New York, San Francisco en Los Angeles, naar minder dichtbevolkte gebieden in Californië. Google zegt volgens The Wall Street Journal met ‘nationale en regionale bezorgbedrijven’ in gesprek te zijn om de fulfilment bij kleinere fysieke winkels te regelen. Klanten in deze regio’s die voor zeven uur ’s avonds een online order plaatsen, ontvangen de producten de volgende dag in huis.

Geen eigen busjes
Google zal waarschijnlijk in de nieuwe gebieden niet gaan rondrijden met eigen busjes. ‘In de minder dichtbevolkte gebieden is het logischer om bezorgparrtners dit te laten doen’, aldus Tom Fallow, product management director van Google Shopping Express.