Amazon wil gebruik gaan maken van Doddle, een nieuw netwerk van afhaalpunten op Britse treinstations. De Amerikaanse e-commerce gigant start in september met het leveren van online orders bij 'Doddle collection points'.
Dat meldt de The Telegraph op basis van een gesprek met Lloyd Dorfman, oprichter van de Travelex Group en tevens mede-eigenaar van Doddle. Het netwerk van punten is een joint venture van Dorfman en infrastructuurbeheerder Network Rail.
Leveren, afhalen, retourneren
De afhaalpunten zijn zeven dagen per week van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat open voor het leveren, afhalen en retourneren van online orders. Naast het eerste testpunt op Milton Keynes Central, dat eind vorig jaar werd geopend, worden er in 2014 locaties geopend op London Paddington en het station van Woking.
Driehonderd punten
Dorfman en Network Rail investeren samen 24 miljoen pond in Doddle om uiteindelijk driehonderd afhaalpunten te openen. Dit zal de komende drie jaar meer dan drieduizend nieuwe arbeidsplaatsen opleveren, schrijft The Guardian. Amazon’s deelname aan het project zal Doddle een enorme groei bezorgen, voorspelt de BBC. Eerder hadden Asos en New Look zich al aangemeld voor Doddle.
Prachtige ontwikkelingen in het Verenigd Koningkrijk. Het is een stuk volwassener markt voor wat betreft e-commerce aan- en verkopen alsmede ook diensten die daar rondomheen en bij worden ontwikkeld. Een voorbeeld voor Nederland en een positie die wij mogelijk zouden moeten willen veroveren m.i.
Prachtig om te zien dat grote partijen waaronder ASOS en Amazon mee willen doen aan een dergelijk op service gericht concept. Er staat zelfs dedicated personeel om service te verlenen bij het afhalen of retourneren van producten. Dus niet alleen kluisjes zoals bij de Nederlandse initiatieven.