Twinkle | Digital Commerce

Britse Network Rail test afhaalpunt op treinstation

2017-05-27
180101
  • 1:21

Network Rail is een pilot gestart met pakketpunten op Britse treinstations, te beginnen met Milton Keynes Central. De 'Doddle collection points' zijn zeven dagen per week van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat open voor het leveren, afhalen en retourneren van orders.

Infrastructuurbeheerder Network Rail wil hiermee inspelen op de groeiende e-commerce markt. Het nog te realiseren netwerk van punten is bedoeld voor zowel retailers, vervoerders als consumenten en het is opgezet in een joint venture met Lloyd Dorfman, oprichter van de Travelex Group. De betrokken partijen krijgen notificaties per mobiele app, sms of e-mail als een pakket een Doddle-punt heeft bereikt, schrijft Internet Retailing over de afhaalpunten van de 'Britse ProRail'.

1,5 miljard reizen per trein
'Per jaar vinden er zo’n 1,5 miljard reizen per trein plaats in de UK. Daarnaast woont een groot deel van de inwoners van Groot-Brittannië binnen een straal van acht kilometer van een treinstation’, vertelt projectdirecteur Peter Louden. ‘De afhaalpunten zijn dus een handige oplossing voor veel consumenten.’

Naast het eerste testpunt op Milton Keynes Central worden er volgend jaar locaties geopend op London Paddington en het station van Woking.

Afhaalpunt bij metrostation
In Groot-Brittannië worden sinds kort ook proeven gedaan met afhaalpunten bij metrostations. Supermarktketen Asda is van plan om in totaal zes locaties te openen bij de Londense ondergrondse. Hiertoe is het een samenwerking aangegaan met Transport for London. Asda testte de levering van boodschappen al bij een park & ride in Nottingham en een bedrijventerrein in Reading.