Twinkle | Digital Commerce

Google koppelt zoekresultaten aan retailer’s mobiele app

2017-05-27
180101
  • 1:18

Google helpt retailers om het gebruik van mobiele apps te bevorderen. Consumenten die een link in hun zoekresultaten op de smartphone openen, kunnen voortaan automatisch worden doorgestuurd naar de app van de betreffende retailer, in plaats van de mobiele site in de browser.

De feature maakt deel uit van Google’s nieuwste update van AdWords en werkt alleen als de consument de bijbehorende app al op zijn mobiele telefoon heeft staan. Een gebruiker die bijvoorbeeld een rode jurk van Macy’s in Google vindt, wordt doorgestuurd naar de juiste bestelpagina in Macy’s app op zijn smartphone, meldt Internet Retailer. Als Macy’s app (nog) niet geïnstalleerd is, dan opent de koppeling wel in de mobiele browser.

Nooit geopend
Google wil met de nieuwe feature retailers helpen om apps meer gebruikt te krijgen. Het blijkt volgens het zoekmachinebedrijf dat 80 procent van de gedownloade apps nooit wordt geopend.

Advertenties in andermans apps
Ook koppelt Google nu advertenties van retailers aan apps van andere partijen. Als iemand in de Netflix-app op zijn smartphone veel naar de serie 'Suits' kijkt, dan krijgt hij in apps van andere bedrijven een Netflix-advertentie te zien wanneer er een nieuwe aflevering van de serie is toegevoegd.

Alleen Android
Beide features zijn alleen nog beschikbaar voor consumenten met een Android-telefoon. Het kan volgens een woordvoerder nog wel even duren voordat de koppeling ook voor andere gebruikers werkt, al zegt Google hier wel snel werk van te willen maken.