Twinkle | Digital Commerce

‘Weinig Nederlandse retailers onmisbaar voor consument’

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:31

Nederlandse retailers hebben een te weinig onderscheidend vermogen om volledig toekomstbestendig te zijn. Dit blijkt uit onderzoek van Q&A research & consultancy onder tweehonderd retailers uit zevenentwintig branches. Winkeliers met onder andere een cross channel strategie hebben de toekomst volgens het onderzoekbureau.

Q&A beoordeelde voor zijn ‘retail ranking’ meer dan 250 retail en sector combinaties op meer dan 20 kwalitatieve en kwantitatieve aspecten. Deze hadden onder andere betrekking op de traffic naar de fysieke winkels en de website, de loyaliteit van consumenten aan winkels, de mate waarin winkels klanten blij maken en de mate waarin retailers cross channel actief zijn (pdf). De aspecten waren onderverdeeld in de drie thema's online, traffic en winkels.

Deen, Ikea, Kruidvat
Het blijkt dat maar weinig retailpartijen hoog scoren op ‘onmisbaarheid’. Deen, Ikea, Kruidvat, Albert Heijn en ICI Paris XL zijn volgens de consument onmisbaar voor het Nederlandse retaillandschap en bezetten de bovenste vijf plaatsen van de retail ranking top 25 (pdf) met winkels. ‘Deze winkels weten op de drie thema's duidelijk het verschil te maken ten opzichte van hun concurrenten’, aldus John Terra van Q&A volgens de NOS. ‘Toekomstbestendige winkels hebben klanten die fans zijn. Ze maken - als ze andere mensen spreken - eigenlijk gratis reclame voor “hun” winkel. Daar kan geen commercial tegenop.’

Onderscheidend
Het onderscheidend vermogen van retailers in bijvoorbeeld prijs/kwaliteit of beleving wordt door consumenten vaak nauwelijks gezien, zo blijkt uit het onderzoek. Het figuur hieronder toont dit. Alleen het onderscheidend vermogen in assortiment, de bereikbaarheid en klantvriendelijkheid wordt opgemerkt.

‘Een gebrek aan écht onderscheidend vermogen is een belangrijke oorzaak voor de financiële gevolgen waar veel retailers mee geconfronteerd zijn of worden’, aldus Q&A. ‘Zorg ervoor dat een bezoek aan uw winkels een echte belevenis is en dat u uw klanten blij maakt.’