Twinkle | Digital Commerce

Asos ziet winst dalen dankzij internationale investeringen

2017-05-27
180101
  • 1:29

Asos heeft als doel om ‘binnen enkele jaren’ een jaaromzet van 2,5 miljard pond (3 miljard euro) te realiseren. Om dat waar te kunnen maken investeerde de Britse online retailer al in de snelle internationale levering van bestellingen. Ook gaat het bedrijf een samenwerking aan met Alibaba.

Momenteel beslaat de internationale verkoop 37 procent van Asos’ omzet. Dit wil de retailer de komende jaren verder gaan uitbreiden, aldus ceo Nick Robertson tegen Internet Retailer. Vorig jaar lanceerde Asos een Chinese webshop en dit jaar wil de online pure player een winkel openen op Alibaba’s Tmall.

Next day delivery
Ook investeerde Asos in de verzending van zijn internationale orders. In eigen land introduceerde het bedrijf next day delivery waarbij klanten tot twaalf uur ’s nachts een bestelling kunnen plaatsen en ook in Frankrijk is het leveren op de volgende dag al doorgevoerd. De bezorging van pakketten in Australië, Duitsland, India en Rusland is de afgelopen tijd tevens versneld. ‘Alles om die 2,5 miljard pond te kunnen bereiken over een aantal jaar’, aldus Robertson. Hij vertelt dat Asos in totaal 68 miljoen pond investeert in de opening of uitbreiding van distributiecentra in Groot-Brittannië, Berlijn, Shanghai en de Amerikaanse stad Columbus.

Daling winst
Dankzij de forse investeringen zag Asos zijn winst voor belastingen in de zes maanden tot 28 februari met 22 procent dalen ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder, tot 20 miljoen pond (24 miljoen euro). De totale omzet steeg echter wel met 33,9 procent van 359,7 miljoen pond (434,4 miljoen euro) naar 481,7 miljoen pond (581,7 miljoen pond). De omzet uit internationale handel bedroeg 180 miljoen pond (217 miljoen euro), een stijging van 30,8 procent.