Twinkle | Digital Commerce

Vijftigduizend Nederlandse bieders op Madbid.com

2017-05-27
300149
  • [nieuws]
  • 1:35

Madbid.com heeft sinds eind vorig jaar ruim vijftigduizend Nederlandse gebruikers geworven voor zijn veilingconcept, laat een woordvoerder weten. Op Madbid.com vinden continu opbodveilingen plaats. Om te kunnen bieden moeten gebruikers veilingkrediet kopen.

Madbid.com is een zogenoemde penny auction site uit Groot-Brittannië. Websites die producten via opbodveilingen verkopen begonnen halverwege het vorige decennium aan een met argusogen gevolgde opmars. Koopjesjagers vinden er een teruglopende secondeteller, die de ‘eenmaal andermaal’ functie vervult. Om de biedprijs (meestal met één cent) te kunnen verhogen, moeten gebruikers een veelvoud aan krediet inleveren.

4 miljoen gebruikers
Veel aanbieders van penny auctions ofwel centveilingen gingen de afgelopen jaren kopje onder, waaronder de bekende voorloper Swoopo.com, maar er kwamen ook steeds nieuwe aanbieders bij. Madbid.com, dat zich omschrijft als een ‘gamified e-commerce website’, bestaat al even: sinds 2008. Het Britse bedrijf is inmiddels in 10 landen actief, van waaruit in totaal door 4 miljoen geregistreerde gebruikers wordt geboden op producten. Vaak zijn dat tablets, telefoons of spelcomputers, maar ook golfsets, auto's en zonvakanties gaan onder de hamer.

Wingarantie en verdiende korting
MadBid is nu ongeveer een half jaar in ons land actief. Volgens een woordvoerster zijn er inmiddels ruim zevenduizend veilingen afgesloten, die allemaal een winnaar hebben opgeleverd; MadBid staat zich voor op zijn ‘winning guarantee’, wat inhoud dat er geen minimumbedrag voor een product hoeft te worden geboden. Verder zegt het bedrijf zich van veel andere centveilingsites te onderscheiden door zijn model van ‘earned discount’; bieders die achter het net vissen kunnen het veilingproduct met korting kopen.

E-commerce verstoren
De missie van MadBid is ‘om traditionele e-commerce te verstoren en gamification toe te voegen aan online winkelen’, aldus oprichter Juha Koski in een recente verklaring. ‘We wisten dat waar voor je geld krijgen voor alle gebruikers erg belangrijk is, niet alleen voor de veilingwinnaars. De slechtste deal die men kan maken op MadBid.com is dezelfde prijs als in de Apple Store.’