Madbid.com heeft sinds eind vorig jaar ruim vijftigduizend Nederlandse gebruikers geworven voor zijn veilingconcept, laat een woordvoerder weten. Op Madbid.com vinden continu opbodveilingen plaats. Om te kunnen bieden moeten gebruikers veilingkrediet kopen.
Madbid.com is een zogenoemde penny auction site uit Groot-Brittannië. Websites die producten via opbodveilingen verkopen begonnen halverwege het vorige decennium aan een met argusogen gevolgde opmars. Koopjesjagers vinden er een teruglopende secondeteller, die de ‘eenmaal andermaal’ functie vervult. Om de biedprijs (meestal met één cent) te kunnen verhogen, moeten gebruikers een veelvoud aan krediet inleveren.
4 miljoen gebruikers
Veel aanbieders van penny auctions ofwel centveilingen gingen de afgelopen jaren kopje onder, waaronder de bekende voorloper Swoopo.com, maar er kwamen ook steeds nieuwe aanbieders bij. Madbid.com, dat zich omschrijft als een ‘gamified e-commerce website’, bestaat al even: sinds 2008. Het Britse bedrijf is inmiddels in 10 landen actief, van waaruit in totaal door 4 miljoen geregistreerde gebruikers wordt geboden op producten. Vaak zijn dat tablets, telefoons of spelcomputers, maar ook golfsets, auto's en zonvakanties gaan onder de hamer.
Wingarantie en verdiende korting
MadBid is nu ongeveer een half jaar in ons land actief. Volgens een woordvoerster zijn er inmiddels ruim zevenduizend veilingen afgesloten, die allemaal een winnaar hebben opgeleverd; MadBid staat zich voor op zijn ‘winning guarantee’, wat inhoud dat er geen minimumbedrag voor een product hoeft te worden geboden. Verder zegt het bedrijf zich van veel andere centveilingsites te onderscheiden door zijn model van ‘earned discount’; bieders die achter het net vissen kunnen het veilingproduct met korting kopen.
E-commerce verstoren
De missie van MadBid is ‘om traditionele e-commerce te verstoren en gamification toe te voegen aan online winkelen’, aldus oprichter Juha Koski in een recente verklaring. ‘We wisten dat waar voor je geld krijgen voor alle gebruikers erg belangrijk is, niet alleen voor de veilingwinnaars. De slechtste deal die men kan maken op MadBid.com is dezelfde prijs als in de Apple Store.’
Waarom een reclamepraatje voor de 100000e site van dit soort?
Ik vertrouw dit soort sites nooit. Bij lopende veilingen lopen de bedragen vrij vlot op, en bij afgelopen veilingen zie je producten voor bizar lage prijzen. Klopt gewoon niet.
Wat een kul inderdaad. Dit soort websites zijn niet te vertrouwen en al vaak genoeg voorbij gekomen bij Tros Radar (wellicht niet deze, maar soortgelijke) in verband met het manipuleren van allerlei biedingen.
Een Mini verkocht voor 28 pond. Dat maak je niemand wijs.
@Peter: het is geen reclamepraatje. Het gaat om een concept met 4 miljoen gebruikers in 10 landen, waarin de oprichters van Skype al eens 6 miljoen euro's investeerden. Ik weet dat dit soort veilingsites niet onomstreden is. De reactiepanelen staan uiteraard open voor commentaar.
Ik ken deze site toen ik nog in Engeland woonde. Dit is een vrij bekend bedrijf, en op zich een goed concept. Wat ze anders hebben gedaan dan de standaard veliging sites is dat je inleg niet kwijt bent, maar er nog wat voor kunt kopen.
Dit is directe oplichting! Ze neppen je aan alle kanten. Ten eerste is winnen van de veilingen praktisch onmogelijk. Schat de kansen ongeveer gelijk in met een kraslot. De opgespaarde korting die je verdiendt met het uitgeven van credits is niet in verhouding met het bedrag dat je erin hebt gestoken.
Wil je hier toch een gokje wagen. Let dan op!!!!! Bij aanmelding staat standaard aan dat je credit tegoed automatisch wordt opgehoogd. Met andere woorden, ze boeken gewoon keer op keer geld bij je af zonder dat je het doorhebt (gebeurd namelijk per creditcard). Bij je afschrift ben je dan waarschijnlijk al honderden euro's lichter!
Daarnaast blijkt de door hun genoemde 'gespaarde korting' slechts 30 dagen geldig te zijn. Dit staat alleen in de voorwaarden vermeld, de kleine lettertjes dus.
Het is een grote kolder. Niet aan beginnen je word keihard in de maling genomen. Geloof best dat er kans is om iets te winnen maar dat word je wel heel erg moeilijk gemaakt.
Ik heb het even aangekeken hoe het werkt.
En het is niet een beetje duidelijk maar echt overduidelijk dat je ook bied tegen een computer. Als je een beetje oplet dan weet je precies wanneer de computer bied en wanneer er echt een persoon bied. JE word niet een beetje in de maling genomen maar heel erg vond het gewoon lachwekkend om te zien! Kon precies zien wanneer er iemand had gewonnen de veiling eigelijk gesloten was maar dat de computer steeds weer overbied..
Vooral als een veiling start is het overduidelijk dan zie je steeds dezelfde namen en af en toe tussendoor een echt persoon die dan natuurlijk weer overboden word door de computer.
Dus een grote kolder.