Ongetwijfeld heeft de dienstdoende rechter ergens wettelijke gronden gevonden om tot het Uber-verbod - met een dwangsom van 10.000 euro voor iedere Uber-chaffeur die een klant oppikt! - te komen. Maar onze eurocommissaris voor Digitale Agenda heeft een terecht punt.
De Brusselse uitspraak is werkelijk de dood in de pot en de situatie doet me denken aan vervlogen tijden: het publiekelijk verbranden door winkeliers van catalogi aan het einde van de 19e eeuw, het verbieden van warenhuizen met eenheidsprijzen in de 20e eeuw en het zoeken naar beschermingsconstructies voor de luxe goederen industrie in de 21e eeuw. Het tekent het onvermogen van een sector om te gaan innovaties die door consumenten - sneller dan door het bedrijfsleven - massaal worden omarmd.
Digitale revolutie
De digitale revolutie beïnvloedt alle aspecten van het maatschappelijk leven. Dat doet pijn voor veel sectoren, omdat ze niet in staat zijn het in rap tempo veranderende consumentengedrag te volgen. Het doet dus ook pijn in de taxibranche, die blijkbaar een succesvolle lobby heeft gevoerd bij de Belgische mobiliteitsminister Brigitte Grouwels om het taxikartel in stand te houden.
Grouwels bleek gevoelig voor het argument dat Uber banen zou kosten. Dat de bestaande taxibranche staatssteun nodig heeft om zelf tot een app te komen, is volgens mij veelzeggend. Ook lijkt te worden vergeten dat juist e-commerce een banenmotor is. Volgens belangenvereniging Ecommmerce Europe ligt de e-GDP, de bijdrage van e-commerce op het GDP van Europa, op 3,2 procent. Stelt u zich ook eens voor hoeveel nieuwe banen innovaties genereert.
Innovatieverbod is zwaktebod
Wat hier feitelijk speelt is dat ook Belgische (!) regels niet aansluiten bij de ontwikkelingen in de markt van de 21e eeuw. Van het aanpassen van dergelijke regels, met eerlijke concurrentie als doel, zou werk moeten worden gemaakt. Het verbieden van innovaties is een zwaktebod, tekenend voor het onvermogen van beleidsmakers en sectoren om met nieuwe ontwikkelingen om te gaan. Het is zinloos en wekt ergernis.
Mijn boodschap? Overheden, dus ook ministers, moeten het online kanaal en innovatie via internet volledig, maar dan ook echt volledig omarmen. Het mes snijdt ook overal in Europa aan twee kanten. De meer traditionele sectoren kunnen komen tot nieuwe businessmodellen door digitaal ondernemerschap en e-commerce in hun bedrijven te incorporeren. En de e-commerce sectoren die al b2b en b2c actief zijn, worden verder geholpen om de toch al stevige mondiale concurrentie aan te gaan. Om met de Europese Commissie te spreken: for growth and jobs!
hey,
toch even deze opmerking. even los van het taxi-verhaal. we merken inderdaad een trend waarbij consumenten de marges van de reguliere handel uithollen, denk maar aan airbnb - hotelsector, Uber-taxisector, thuisafgehaald - restaurantsector....zonder belerend te willen zijn, schuilt hier toch wel een gevaar in dat ons huidig sociaal-economisch model danig op de helling zet.
Het wegvallen van tussenschakels in de economie zal ook leiden tot het wegvallen van banen in zowel de handel als in de dienstverlenende industrie..
open vraag: gaan we dan met z'n allen terug naar af? Zal het begrip "werknemer" wegvallen, gaan we terug naar de ruilhandel?
Wat als?
Was dat niet één van de kernproblemen van de griekse economie?
Nog even dit; Vandaag gaan consumenten bij de retailer op bezoek om producten te bekijken; te voelen en te evalueren. vervolgens gaan ze op internet op zoek naar de laagste prijs...en kopen online.. Hoe lang zal het duren voor de retailer zijn deuren sluit? Waar gaan we dan kijken... bij de internetshop?
ecommerce zoals het vandaag bestaat (uitzonderingen daargelaten) parasiteert grotendeels op de traditionele handel. Eens deze zal weggevallen zijn, komt de echte uitdaging. Prijzen zullen mijnsinziens opnieuw moet stijgen, omdat de klanten de producten toch wel ergens zullen willen zien...en dan komen de grote groepen. zij zullen opnieuw salespoints moeten openen, maar deze keer zonder personeel...
Internethandel heeft op dit moment slechts 1 USP: PRIJS, wie de laagste prijs heeft, krijgt het grootste deel van de koek. Wat is het succes van Uber? zijn goede service? De enige manier van de bestaande handel om te transformeren is downsizen, geen 10.000m² showrroom meer met 35 personeelsleden, enkel nog de bestsellers laten zien en de mensen vervolgens op internet laten kopen. Maar deze downsizing zal ten koste gaan van heel wat banen, konen die de nog werkende mee zullen moeten betalen, want zo werkt ons systeem nu eenmaal...
Wat we op dit moment met z'n allen aan het doen zijn, is feesten en eens flink doorzakken, het is zo leuk dat niemand aan morgen denkt, morgen? dat zien we dan wel weer.... de enige vraag die rest is; Hoe groot zal de kater zijn.. want dat die er zal zijn staat als een paal boven water!
Het is duidelijk dat de europese markt, met nederland op kop, op zoek is naar een nieuw evenwicht, een evenwicht dat de wereld radicaal zal veranderen.... survival of the smartest?
Af en toe eens stilstaan...
BOB, toekomstig ecommerce ondernemer?