Twinkle | Digital Commerce

Marktleider Ulmart: ‘Amazon maakt geen kans in Rusland’

2017-05-27
180101
  • 1:29

Amazon maakt geen kans om groot te worden in Rusland, aldus de bestuursvoorzitter van de lokale marktleider Ulmart. Anders dan Amazon, dat werkt met externe pakketvervoerders, draagt Ulmart zelf zorg voor de bezorging. Dat komt de snelheid ten goede.

Ulmart communiceert een omzet van 1,2 miljard dollar in 2013 en claimt daarmee het Russische marktleiderschap. De inkomsten liggen fors lager dan die van Amazon (74,45 miljard dollar), maar de Russische e-commerce markt staat ook nog maar in de kinderschoenen. De online consumentenbestedingen aan producten en diensten kwamen er volgens ramingen van Ecommerce Europa uit op 10,3 miljard euro in het afgelopen jaar, vergelijkbaar met de webuitgaven in Nederland.

Ontvangst in tien minuten
Ulmart beschikt over eigen fulfilmentcentra in binnensteden, net buiten stadcentra en in voorsteden. Aan de voorkant van deze magazijnen zijn ‘carry-out areas’ te vinden; op computerterminals kunnen consumenten online een order plaatsen en afrekenen met cash of creditcard. De meest populaire items worden binnen 10 minuten on the spot geleverd. Volgens bestuursvoorzitter Dmitry Kostyging (foto) mag deze variant op cash & carry  voor westerlingen wellicht ‘contra-intuïtief’ lijken, de Russen doen graag aankopen op deze manier.

Bezorgtrucks
De terminalbestellingen die niet direct leverbaar zijn worden, net als alle overige online orders, afgeleverd door een van de kleine tweehonderd bezorgtrucks van Ulmart. Dankzij het web van stedelijke fulfilmentcentra en de eigen trucks kan dat in grote steden doorgaans binnen twee uur volgens bestuursvoorzitter Kostyging. Door de afstand tot consumenten en de afhankelijkheid van derde partijen kan Amazon, overigens nog niet actief in Rusland, dat in zijn ogen niet klaarspelen.

Interview
In onderstaande video van Bloomberg licht Kostyging de verschillen met Amazon toe: