Hema test momenteel een abonnementsdienst voor koffie en wijn. Consumenten kunnen zo regelmatig hun favoriete wijn of koffie ontvangen, zonder daarvoor naar een vestiging van Hema te gaan.
‘We zijn onlangs een proef gestart met een koffie-abonnement en een wijnabonnement’, zegt een woordvoerder van Hema. ‘Dit zijn de producten die zich goed lenen voor een dergelijke test, omdat het herhalingsaankopen zijn van klanten.’
Gratis bezorgd
Op de wijnsite kunnen consumenten ‘voor een Hema-prijsje’ een abonnement afsluiten om wekelijks, tweewekelijks of maandelijks hun favoriete wijn thuis te ontvangen. De koffie wordt maandelijks gratis thuisbezorgd in diverse hoeveelheden (4 kopjes, 8 kopjes of 12 kopjes per dag).
Ideale abonnement
‘De proef is via het internet gestart’, zegt de Hema-woordvoerder. ‘Alle abonnementen zijn na de eerste drie maanden altijd maandelijks opzegbaar. Op de twee sites kunnen bezoekers aangeven hoe ze een abonnement beoordelen en hoe hun ideale koffie- of wijnabonnement eruitziet. Zij kunnen daarnaast straks via de mobiele app van het wijnabonnement hun wijn bestellen of het abonnement aanpassen. Momenteel bevindt het project zich nog in de bètafase. Dat wil zeggen dat er nog niet direct besteld kan worden. Geïnteresseerden kunnen zich wel al aanmelden voor wanneer dit wel mogelijk wordt.’
De woordvoerder kon geen uitspraken doen over wanneer de abonnementsdienst van start gaat en wat de reden is dat Hema nu start met subscription commerce.
3D printing service
Hema pioniert ondertussen met een 3D printing service. De nummer 8 van de Twinkle100 is de eerste grote retailer van ons land die deze dienst biedt. Vanaf vandaag kunnen consumenten om te beginnen armbanden en kettingen van roestvrij staal, nylon en 24 karaats goud personaliseren.
Ik denk dat de Hema even wat verder kan na denken over het concept en de eerdere startups van bijvoorbeeld wijn abonnementen. Het gaat erom dat de klant volledige controle heeft over zijn of haar subscription. Zelf samenstellen, zelf bezorgfrequentie kiezen, producten bij bestellen, bezorgdatum aanpassen etcetera.
Of ze nemen even contact met ons op ;-)
Mooie ontwikkeling van HEMA. Slim ook, want wijn is inderdaad een typisch herhaalproduct. Denk dat wij tzt ook maars een abonnementje voor biologische wijn gaan introduceren.... ;-)
Is dit eigenlijk ooit van de grond gekomen. Wij zijn nu zelf aan het kijken naar een subscribtion model maar voorbeelden zie ik graag!