Groupon lijkt plannen te hebben om producten onder een private label te ontwikkelen en die te verkopen via Groupon Goods. Dat betekent dat Groupon straks niet alleen maar productverkoper is, maar ook producent.
Op LinkedIn stond vorige week een vacature voor een global manager private label. Groupon zou volgens Internet Retailer op zoek zijn naar iemand die als projectmanager de contracten, marketing en juridische zaken rond het produceren en verkopen van private label-artikelen regelt. Groupon wilde niet reageren op de inhoud van de vacature.
Sterke groei
De private label-producten zullen naar alle waarschijnlijkheid verkocht worden via Groupon Goods, de direct sales afdeling binnen Groupon. Groupon Goods werd in 2011 gelanceerd en genereerde een jaar later een omzet van 454,7 miljoen dollar, een stijging van 2086 procent ten opzichte van het startjaar. Deze groei zet nog steeds door; in het derde kwartaal van 2013 werd een omzet geboekt van 200.1 miljoen dollar, 38 procent meer dan in dezelfde periode in 2012.
Lage prijs
Ondanks de enorme groei van Groupon Goods zijn experts niet zeker of het produceren van een private label nu een goede nieuwe stap is voor Groupon. Veel van hen denken dat de artikelen van het label straks geassocieerd gaan worden met de scherpe productaanbiedingen die de site momenteel hanteert. Om de eigen producten dan aantrekkelijk te maken moeten deze ook tegen een lage prijs worden aangeboden.
Logische stap
Toch ziet Sucharita Mulpuru van Forrester Research de ontwikkeling van een private label als een logische vervolgstap voor een flash sales site als Groupon. ‘Producten van een private label hebben een hogere marge dan alle andere artikelen die Groupon op dit moment verkoopt’, zegt zij. ‘Het is een typische strategie voor een flash sales site of daily deal site. Je moet op een gegeven moment je eigen producten gaan ontwikkelen.’
Uitbreiding direct sales
Groupon maakte vorig jaar vervolgstappen in direct sales door de flash sales site Ideeli over te nemen. Ideeli moet als nieuwe aanwinst van Groupon gaan zorgen voor ‘een goede relatie met de grootste merken in fashion’. Daarnaast opende Groupon in november een eigen distributiecentrum voor zijn Groupon Goods-artikelen.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
‘Groupon start met ontwikkeling en verkoop private label items’
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.