Twinkle | Digital Commerce

Webwinkelpersoneel vaker jong en hoger opgeleid

2017-12-12
1000562
  • [onderzoek]
  • [nieuws]
  • 1:43

Webwinkels in Nederland zoeken en vinden vaak personeel dat over het algemeen hoger opgeleid is en jonger is dan in de totale retailsector. Vacatures staan vaak lang open en worden steeds vaker ingevuld door medewerkers die uit het buitenland zijn aangetrokken.

Dat concludeert UWV uit onderzoek, waarvoor bol.com, Coolblue, wehkamp, fonQ en Picnic interviews gaven over personeel, vacatures en werving. Uit het veelomvattende rapport blijkt onder meer dat de gemiddelde leeftijd bij webwinkelmedewerkers aan de lage kant ligt, met een gemiddelde tussen eind twintig en begin dertig jaar. Onder hen bevinden zich veel starters, die met name op hoofdkantoren worden ingezet.

Hogere opleidingseisen

Volgens het rapport ligt de vraag naar middelbare en hoogopgeleid personeel in de e-commerce sector met 66 procent van de vacatures een stuk hoger dan de gemiddelde 33 procent in de retail. 'Hoewel nog steeds één op de drie vacatures in webwinkels voor elementaire en lagere beroepen is, is dit aanzienlijk minder dan in de totale detailhandel', aldus UWV.

65 procent meer webwinkelmedewerkers

Het aantal medewerkers bij webwinkels is tussen 2012 en 2016 hard toegenomen is: van nog geen 38.000 werknemers 2012 naar ongeveer 62.000 vorig jaar. In totaal maken banen bij webwinkels 7 procent uit van de totale werkgelegenheid in de detailhandel in Nederland.Volgens onderzoeksbureau Panteia is het daadwerkelijke aantal nog hoger, namelijk rond de 100.000.

Werving: online en buitenland

Daarbij zijn met name ICT'ers, dataspecialisten en inkopers in trek. Het beschikbare arbeidsaanbod in Nederland levert schaarste op in met name IT-functies. Volgens het UWV drijft de hoge onderlinge concurrentie online e-tailers steeds vaker naar het buitenland om daar hoogopgeleide ICT-krachten te werven. Werving gebeurt uitsluitend online, zowel in binnen- als buitenland.

Het werk bij een webwinkel verschilt op diverse punten van het werk in een fysieke winkel; daardoor kan het personeelstekort bij webwinkels het aantal werkzoekenden afkomstig uit de winkelstraat niet opvangen, stellen de onderzoekers. Als belangrijkste verschil wijzen zij het wegvallen van de rol van verkoper aan: die functie is online 'feitelijk overbodig', stelt UWV.