In 2013 is er een hoop veranderd en toegevoegd aan Google Adwords. Na de definitieve invoering van Enhanced Campaigns liggen er veel kansen in 2014 om op het gebied van SEA het verschil te kunnen maken.
Tekst: Rogier Leusink
Na Google Shopping /PLA zijn DSA één van de trends voor 2014. Verder zijn de mobiele advertentiemogelijkheden flink toegenomen. Ook de rapportages en hulpmiddelen binnen AdWords zijn het afgelopen jaar uitgebreid waardoor er in SEA genoeg te ontdekken valt in 2014. Vergeet u daarnaast vooral Bing niet binnen de SEA-strategie. Dit kanaal kan een sterke toevoeging voor de SEA-campagnes zijn.
Dynamic Search Ads
Dynamic Search Ads (DSA) kunnen het gat vullen tussen de categorie Advertenties in Adwords en de Product Listing Ads in Google Shopping. Door middel van een scan van de website maakt Adwords zelf advertenties aan op basis van artikelen op de website die aansluiten bij een specifieke zoekopdracht in Google. U hoeft alleen de basis van uw advertentie neer te zetten en de website-URL in te voeren. De zoekopdracht van de potentiële klant genereert automatisch de titel van de advertentie en Google zet er zelf de overeenkomstige landingspagina bij. De ctr bij deze advertenties ligt redelijk hoog terwijl de cpc vergelijkbaar of zelfs lager is dan bij een gewone Adwords-campagne. Door de inzet van DSA is het (nog) niet nodig om zelf een productfeed op te zetten en te optimaliseren.
Targeting mobiele campagnes
Het zal in 2014 nog gemakkelijker worden om getargete mobiele campagnes op te zetten en te beheren. Er zijn verschillende nieuwe mogelijkheden toegevoegd om dit te doen en ook de rapportages zijn flink uitgebreid. Dankzij Enhanced Campaigns kunt u nu ook op een specifieke locatie en een tijdstip targeten. Deze toevoeging aan Adwords is zeer geschikt voor kleine ondernemingen die vooral lokaal willen adverteren in de stad van hun winkel of werkgebied. Door te targeten op tijd kunt u extra aandacht genereren tijdens uw openingstijden en door u te richten op locatie is het bijvoorbeeld mogelijk specifieke acties of kortingscodes te promoten binnen een straal van 1 kilometer.
Rapportagemogelijkheden
Door de koppeling van Adwords met Google Analytics is al een vracht aan extra informatie beschikbaar. Sinds vorig jaar is het ook mogelijk om Adwords te koppelen aan de webmastertools van Google. Hierdoor is er nog iets meer informatie beschikbaar over bijvoorbeeld de betaalde en organische zoekwoordresultaten. Binnen de tab Dimensies is een rapportage ‘Betaald en Organisch’ toegevoegd. Hier zijn belangrijke statistieken te vinden over betaalde en organische keywords. Deze ‘pleister’ heeft Google toegevoegd na de laatste update in Google Search die ervoor gezorgd heeft dat de organische zoekwoorden niet meer worden meegegeven aan Google Analytics. De genoemde rapportage vertelt niet alles, maar geeft wel een hoop extra inzicht in zoekwoordprestatie en kansen.
Daarnaast heeft Google het segment ‘Mogelijkheden’ vorig jaar veranderd. Nu worden niet alleen meer zoekwoordideeën getoond, maar wordt er een uitgebreid overzicht van nieuwe zoekwoorden, biedingsaanpassingen of nieuwe advertentiegroepen gegeven. Deze wijzigingen zijn in een aantal klikken toe te passen. Daarbij krijgt u meteen een schatting van het verwachte effect. De toevoeging geeft de gebruiker op een laagdrempelige manier de mogelijkheid om campagnes uit te breiden of bij te sturen.
Bing-campagnes
Bij het opzetten van een SEA-strategie is het belangrijk om de zoekmachine van Microsoft niet te vergeten. Het bereik van Bing is sterk aan het toenemen sinds Windows 8 deze zoekmachine als standaard heeft geïntegreerd op het bureaublad. Daarnaast heeft ook de toename van het aantal Windows Phones een positieve invloed op het bereik. Het opzetten van een Bing-campagne is vergelijkbaar met het opzetten van een Adwords-campagne. De instellingsmogelijkheden zijn iets minder uitgebreid dan bij Adwords, maar de belangrijkste mogelijkheden zijn hier simpel te vinden en in te stellen.
In 2014 zullen er weer nieuwe toevoegingen aan Adwords worden gedaan. De concurrentie binnen de verschillende SEA-kanalen zal in 2014 zeker toenemen waardoor het verstandig is om te kijken naar alle nieuwe mogelijkheden en toevoegingen op het gebied van SEA.
Rogier Leusink is online marketeer bij Conversive bv.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
SEA-trends voor 2014
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.