De komst van Amazon in Nederland zorgde deze week voor een hoop discussie onder retailpartijen. Uit het GfK-onderzoek blijkt dat een derde van de ondervraagde Shopping2020-experts denkt dat het handelsplatform een positieve invloed zal hebben op de marktpositie van zijn organisatie. Daar tegenover staat dat een derde van de partijen denkt dat Amazon een negatieve invloed heeft op het bedrijfsresultaat.
Vijand dichtbij houden
‘Aan de ene kant biedt Amazon als “online warenhuis” veel kansen voor Nederlandse retailers, nu al in het buitenland, straks ook in Nederland. Aan de andere kant zal Amazon zeker impact hebben op de Nederlandse markt’, legt Marco Wolters, head of retail bij GfK, uit. ‘Het gaat hier immers om een groot online handelsplatform met een enorm online traffic. Dan is het logisch dat veel retailers voor de “if you can’t beat them, join them”-strategie kiezen.’
‘Laat maar komen’
Van de 337 b2c-experts die Amazon als de grootste internationale uitdager zien, zegt 33 procent ‘laat maar komen, wij hebben een concurrentievoordeel’. Uitspraken met soortgelijke strekking deed Daniel Ropers, managing director van Bol.com, eerder deze week tegen Twinkle. Kitty Koelemeijer, hoogleraar retail aan Nyenrode Business Universiteit stelt dat Nederlandse consumenten verwend zijn door grote webwinkels als Bol.com, Coolblue en Wehkamp. 'Zij evenaren het serviceniveau van Amazon en excelleren in klanttevredenheid. Nederland zou wel eens de eerste markt in Europa kunnen zijn waar Amazon het moeilijk krijgt.’
Businessmodel aanpassen
28 procent van de ondervraagde Shopping2020-experts die Amazon als de internationale speler zien die (anders dan bijvoorbeeld Zalando of Alibaba) de meest negatieve impact gaat hebben op zijn bedrijfsresultaat zegt zijn businessmodel te zullen aanpassen op de verdere komst van Amazon in Nederland. 27 procent zegt het allemaal nog even af te wachten en voorlopig niet in actie te komen. De reden hiervoor is meestal een fors kostenplaatje.
Net als het aanbieden van producten via bol.com zullen vele resellers hier spijt van krijgen. Het is even leuk als je met een product als enige bent die deze aanbiedr via hun verkoopplatformen. Maar zodra er meerdere leveranciers voor hetzelfde product bijkomen dan word e puur op prijs geconcurreerd en verdiend niemand er meer wat aan behalve de plafromhouders. Succes !
In de hotelbusiness heeft dat vergelijken van prijzen op portalen als booking.com etc. geleid tot de BAR = Best Avaialble Rate = de (lage?) prijs die iedereen aanbied voor hetzelfde product (lees: hotel, kamertyper, verblijfsperiode). Dit fenomeen gaat nu doorbroken worden doordat in gesloten omgevingen (lees: ingelogede bezoekers op een (hotel)website) een individueel voordel (lees: afwijkende prijs) geboden kan worden, die anderen niet kunnen zien of toetsen.
Inderdaad Hedwig, mee eens!
@pieter: Als je alleen naar de P van prijs kijkt wel. Maar die webwinkels voegen sowieso weinig toe op lange termijn. Hierdoor zul je juist als webwinkel veel meer het verschil moeten maken op gebieden zoals klanttevredenheid, loyaliteit, brand, service etc... Alleen echte kwaliteit zal overleven en de winkels puur op prijs zullen dit nooit overleven, die zijn zo inwisselbaar!