Twinkle | Digital Commerce

Last Mile Logistics bouwt aan netwerk onbemande afhaalpunten

2017-05-27
180101
  • 1:26

Last Mile Logistics wil in Nederland voor het eind van dit jaar een netwerk hebben opgezet van twintig opbemande pick up points waar webshoppers te allen tijde hun bestelling op kunnen halen. Parcel4me, zoals het afhaalpuntenconcept heten, wordt getest op de campus van de TU Eindhoven en de Universiteit van Tilburg.

‘Vanaf nu hoef je niet meer thuis te zijn om je pakketpost te ontvangen. Bij je bestelling in de webshop kies je het “Onbemande-pakket-afhaalpunt” van Parcel4me dat jou het beste uitkomt. Bijvoorbeeld het benzinestation waar je dagelijks langs rijdt of de supermarkt waar je je boodschappen doet’, zo staat op de website van Last Mile Logistics (LML) geschreven.

Elke gewenste plek
Oprichters Coen van Geijn en Bart Sebregts vertellen aan Logistiek.nl dat de kluisjes weinig ruimte innemen, zodat ze op elke gewenste plek geplaatst kunnen worden, zoals in appartementencomplexen of in kantoren. 'We testen het systeem om te beginnen op de campusterreinen van een aantal universiteiten, omdat we denken dat studenten het systeem gemakkelijk zullen adopteren.’

Webshoppers krijgen na een bestelling in een webshop te hebben geplaatst een bericht in de Parcel4me-app zodra de order in een kluisje is bezorgd. De klant kan daar zijn pakket ophalen wanneer het hem uitkomt. Eind dit jaar moeten 20 tot 25 plekken in Nederland voorzien zijn van Parcel4me-kluizen.

De Buren
Het concept van LML lijkt op dat van De Buren, dat al een groot netwerk heeft met gewone kluisjes en gekoelde kluisjes. Het bedrijf heeft eigen afhaalcentra en afhaalpunten in andermans fysieke winkels. De Buren werkt sinds vorig jaar samen met supermarktketen Spar om online bestelde boodschappen af te halen in de winkel.