Twinkle | Digital Commerce

Gat in de markt: online viswinkel

2017-05-27
180101

Iedere ondernemer is op zoek naar hét gat in de markt. Visoptafel.nl vond het in de verkoop van vis via het web, Veilingdirect.nl in online veilingen en Madeby.nl in creatieve cadeaus.

Tekst: Janine Purola

Patagonische tandbaars, barramundi, hamachi,black cod, tonijnsteaks, zwaardvis, kabeljauwfilet; de nieuwe webwinkel Visoptafel.nl biedt het allemaal. Ewout Donkers heeft de online viswinkel vorig jaar oktober gelanceerd.In 2008 heeft de nu eenentwintigjarige Edwin de Jong de webshop Fietsuniek.nl opgezet en uitgebouwd. `Door die ervaring heb ik gemerkt dat er altijd voorraad blijft liggen. Om hier vanaf te komen verkoop je die producten via hetzelfde kanaal, maar dan voor lagere prijzen waardoor je een lagere marge pakt en je dus concurrent wordt van je eigen product.'Via het online cadeauwarenhuis Madeby.nl kunnen bezoekers shoppen bij meerdere Nederlandse designers en creatievelingen. De site is bedacht en wordt beheerd door Pauline Korenstra.`Ik houd zelf niet zo van standaard', vertelt ze.

Hoe kwam hij op dit idee? `Het is moeilijk om aan goede verse vis te komen in Nederland, zeker voor wat betreft de exclusievere soorten. Daarnaast hebben consumenten vaak geen tijd of zin om naar een markt of visspecialist te gaan - als die überhaupt al in de buurt zit', licht hij zijn beweegredenen toe. `Via Visoptafel.nl bieden we een uitgebreid assortiment van meer dan honderd producten, die wij direct - dus zonder tussenhandel - inkopen bij de leverancier. De producten worden na levering onmiddelijk ingevroren op min vijfentwintig graden Celsius en vervolgens bevroren verstuurd en afgeleverd waardoor de kwaliteit - ook tijdens het transport - optimaal blijft. Dit in tegenstelling tot veel andere vis, bijvoorbeeld in de supermarkt, wat al een of meerdere keren bevroren is geweest.'

Donkers heeft jarenlange ervaring binnen de ICT en naast zijn werk is hij altijd al 'bij wijze van hobby' bezig geweest met online foodconcepten. Zo is hij eerder een online taartenwinkel en een webshop in bakkersproducten, denk aan pepernoten, amandelletters, oliebollen en kerststollen, gestart. 'Op dit moment ben ik fulltime met Visoptafel.nl bezig', laat hij weten.

De viswinkel bezorgt bestellingen binnen vierentwintig thuis via PostNL. 'Maar de klant kan er ook voor kiezen om zijn producten af te laten leveren bij een pick-up point bij hem in de buurt', vertelt Donkers. 'De uitdaging voor nu is om de consument te overtuigen dat het bestellen van vis online betrouwbaar is met betrekking tot levering én de kwaliteit van de producten.'

Veilingen
In 2008 heeft de nu eenentwintigjarige Edwin de Jong de webshop Fietsuniek.nl opgezet en uitgebouwd. `Door die ervaring heb ik gemerkt dat er altijd voorraad blijft liggen. Om hier vanaf te komen verkoop je die producten via hetzelfde kanaal, maar dan voor lagere prijzen waardoor je een lagere marge pakt en je dus concurrent wordt van je eigen product.'

Met deze ondervinding heeft De Jong samen met Tom van Ruiten en Ruben Hulsebosch Veilingdirect.nl bedacht. 'Via deze site bieden bij winkeliers de mogelijkheid om op een gemakkelijke manier van hun voorraden af te komen. Door hun voorraad online te veilen, vergroten ze het aantal potentiële klanten aanzienlijk en omdat we de producten vanaf de inkoopprijs verhandelen is er geen ondernemersrisico', legt De Jong uit.

Veilingdirect.nl werkt momenteel samen met aanbieders die zelf de distributie regelen. De site fungeert dus nog puur als platform tussen vraag en aanbod. 'Maar we zijn wel een distributiemogelijkheid voor aanbieders aan het opzetten', deelt De Jong mee. 'Het product van de winkelier wordt dan opgehaald door onze bezorgdienst en direct bij de klant bezorgd. De aanbieder hoeft hierdoor niet naar het postkantoor.' Ook wil het jonge ondernemersdrietal twee apps lanceren: een voor consumenten en een voor aanbieders. 'Consumenten kunnen met de app makkelijk en snel alle beschikbare veilingen bekijken en op elk moment van de dag een bod plaatsen. Bedrijven kunnen via de app eenvoudig producten toevoegen door een foto te maken met een telefoon en deze te uploaden', aldus De Jong. 'We verwachten de apps halverwege 2014 te kunnen lanceren.'

Creatieve cadeaus
Via het online cadeauwarenhuis Madeby.nl kunnen bezoekers shoppen bij meerdere Nederlandse designers en creatievelingen. De site is bedacht en wordt beheerd door Pauline Korenstra.`Ik houd zelf niet zo van standaard', vertelt ze.

'Ik houd ook niet van winkelsteden waar je alleen maar de bekende namen vindt. Geef mij maar kleine straatjes met leuke boetiekjes die artikelen verkopen waarmee je je eigen stijl kunt creëren. Als ik een cadeautje geef, wil ook altijd net even iets anders kopen. Maar daar zocht ik me vaak een ongeluk naar. Terwijl ik alleen al in mijn eigen omgeving veel mensen ken die hele mooie dingen maken en die kwamen weer vragen hoe ze die producten het beste online in de markt kunnen zetten. Daardoor - en gebaseerd op het Engelse Notonthehighstreet.com, waar ik zelf vaak inspiratie opdoe - is het idee voor Madeby.nl ontstaan.'

Madeby.nl biedt de aangesloten verkopers (partners) een eigen shop op de site waarin ze zelf hun producten kunnen plaatsen. 'Wij nemen vervolgens de volledige marketing, pr en een deel van de administratie op ons en adviseren ze op commercieel gebied', legt Korenstra uit. Hiervoor betalen de partners een vast bedrag per jaar en een commissie per verkoop.

Korenstra werkt niet alleen aan Madeby.nl, zo vertelt ze. 'Ik heb een team om mij heen verzameld van mensen met veel online kennis die al menig website of -shop hebben ontwikkeld. Vaak zie je namelijk bij dergelijke initiatieven dat die kennis niet in huis is en moet worden ingekocht. Ze kunnen dan zelf niet de vertaalslag maken van hun idee naar het daadwerkelijke resultaat en dan loop je volgens mij altijd een stapje achter.'

Foto: Sea Bass with vegetables and lemon, Shutterstock.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 1-2014.