Twinkle | Digital Commerce

Ahold ziet omzet met 2 procent stijgen dankzij online diensten

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 2:00

Ahold zag zijn omzet vorig jaar met 2,0 procent groeien tot 32,6 miljard euro. De stijging is voornamelijk te danken aan online diensten in eigen land, te weten Albert.nl en Bol.com. In het laatste kwartaal daalde de omzet met 1,1 procent (bij gelijkblijvende wisselkoersen) naar 7,5 miljard euro.

De aanvoerder van de Twinkle100 meldt in een jaarbericht dat de Nederlandse markt ‘uitdagend’ blijft voor de keten. In het laatste kwartaal groeide de omzet in ons land met 0,7 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2012, om uit te komen op 2,7 miljard euro. In totaal draaide Ahold in Nederland een omzet van 11,5 miljard euro in 2013, een stijging van 4,0 procent.

Verenigde Staten
De Verenigde Staten zorgden vorig jaar ook voor een algemeen stijgend omzetcijfer. Daar was de totale omzet 26,1 miljard dollar (19,2 miljard euro), wat een groei van 1,1 procent betekent. Het laatste kwartaal viel in de VS wat tegen met een daling van 2,1 procent ten opzichte van het laatste deel van 2012. De omzet kwam in de maanden voor de jaarwisseling uit op 6,0 miljard dollar (4,4 miljard euro). Ahold meldt dat de daling in de VS voortkwam uit een krimp van de voedselmarkt en de verkoopeffecten die Ahold ondervond als gevolg van orkaan Sandy.

Digitaal innovatiecentrum
Ahold investeerde vorig jaar flink in de Amerikaanse markt. Het bedrijf opende vele tientallen pick up points, waardoor het totaal van deze afhaalpunten in de VS op 120 'pups' kwam te staan. Onlangs opende het concern een digitaal innovatiecentrum in Chicago om zijn e-commerce groei in dat land te bevorderen.

Europese afdeling geschrapt
Met de jaarcijfers maakt Ahold bekend zijn Europese afdeling te schrappen. De keten wil zijn focus gaan verleggen naar het verder uitbouwen van het bedrijf Albert Heijn in Nederland en aangrenzende landen. Ahold Executive Committee-lid Sander van der Laan gaat leiding geven aan Albert Heijn en rapporteert aan ceo Dick Boer.

'Met het besluit om ons te focussen op Albert Heijn willen we het management dichter bij de dagelijkse business brengen', zegt Boer in een persbericht. 'Door het Albert Heijn-merk in Nederland en omringende landen te versterken dankzij onder andere de omnichannel ervaring via Albert Heijn online, de Pick Up Points en AH to go zijn we beter gepositioneerd op de voedselmarkt waardoor we onze klanten beter kunnen bedienen en we sneller kunnen groeien.'