Twinkle | Digital Commerce

Facebook stopt met gesponsorde berichten in tijdlijn

2017-05-27
180101
  • 0:53

Facebook stopt met gesponsorde berichten van bedrijven in de tijdlijn van gebruikers. Per 9 april worden deze 'Sponsored Stories', waarin wordt gemeld dat een bepaalde vriend een bedrijf heeft geliked, niet meer getoond.

Facebook startte in 2011 met de dienst om bedrijven via advertenties en social proof meer klanten te laten trekken. Bij de banners wordt de naam en foto van de vriend die het betreffende bedrijf ‘leuk vindt’ getoond. Facebook meldde de verandering in de advertentiestrategie gisteren in een blogpost aan zijn ontwikkelaars.

Rechtszaak
Vorig jaar kwam het social mediabedrijf in de problemen met de gerichte advertenties toen het in de Verenigde Staten werd aangeklaagd voor schending van de privacy. Vijf gebruikers spanden een rechtszaak aan omdat zij hun likes aan bedrijven gedeeld zagen worden in de tijdlijn van hun vrienden. De functie kon bovendien niet worden uitgezet. Facebook schikte uiteindelijk in de zaak voor 20 miljoen dollar, meldt NU.nl.