Twinkle | Digital Commerce

‘Consumenten vaker bereid persoonlijke informatie te delen’

2017-05-27
180101

Uit een recent onderzoek van IBM onder ruim dertigduizend consumenten wereldwijd blijkt dat consumenten vaker bereid zijn om hun persoonlijke gegevens te delen met retailers, met name als ze in ruil daarvoor iets terugkrijgen - bijvoorbeeld een gepersonaliseerde ervaring of aanbieding.

Volgens de bevindingen uit het onderzoek is het percentage consumenten dat bereid is om zijn huidige locatie via gps met retailers te delen in een jaar tijd bijna verdubbeld, tot 36 procent. 38 procent van de consumenten is bereid zijn mobiele telefoonnummer te verstrekken om sms-berichten te kunnen ontvangen en 32 procent is bereid zijn social handles te delen met retailers.

‘De consument van vandaag is geconditioneerd door meerde sectoren – van gezondheidszorg tot reizen – om gepersonaliseerde interacties via verschillende kanalen te ontvangen’, zegt Jill Puleri van IBM. ‘Dit onderzoek toont aan dat consumenten bereid zijn om informatie over zichzelf te delen, vooral als ze daar een gepersonaliseerde ervaring voor terugkrijgen.’

5 belangrijkste omnichannelmogelijkheden
Consumenten hebben over de hele linie hoge online verwachtingen. Het onderzoek van IBM wijst uit dat dit de vijf belangrijkste omnichannelmogelijkheden voor consumenten zijn:

1. Prijsconsistentie in de verschillende winkelkanalen
2. De mogelijkheid om items die in de winkel niet op voorraad zijn te bestellen en thuis te laten bezorgen
3. De optie om de status van een order te volgen
4. Een consistent productassortiment in de verschillende kanalen
5. De mogelijkheid om online aankopen in de winkel te retourneren

Social, location en mobile technologies
Uit het onderzoek blijkt verder dat consumenten in vier verschillende groepen zijn op te delen, gekeken naar hun interesse in en gebruik van social, location en mobile technologies tijdens het shoppen. 19 procent van de respondenten blijft achter bij de meerderheid van de populatie als het gaat om het gebruik van deze technologie tijdens het winkelen. 40 procent van de shoppers gebruikt sociale, mobiele en locatiegerelateerde technologieën om informatie te verzamelen tijdens het shoppen, maar zal die niet snel gebruiken om producten te kopen. 29 procent gebruikt deze technologieën wel uitvoerig en zet die ook breed in, van research tot en met de aankoop. 12 procent van de ondervraagden wordt geclassificeerd als ‘trailblazer’; zij gebruiken deze technologieën dwars door alle kanalen heen en ze baseren hun keuze voor een retailer op het feit of ze dit mogelijk maken of niet.

Showrooming
In het onderzoek uit 2013 gaf 84 procent van de ondervraagde shoppers aan hun laatste non-grocery aankoop in de winkel te hebben gedaan. Dit jaar is dat percentage gedaald naar 72 procent. Showrooming blijkt niet de reden van deze online groei. Terwijl wel meer respondenten aan showrooming doen (8 procent versus 6 procent vorig jaar volgens IBM), is slechts 30 procent van alle online aankopen het gevolg van showrooming - een daling van bijna 50 procent ten opzichte van vorig jaar. 70 procent van de online aankopen is gedaan door shoppers die rechtstreeks naar het web zijn gegaan.

Bron: Chainstoreage.com
 
Zie ook: 'Klant wil iets terugzien voor afgegeven data' (23 januari 2013)