Twinkle | Digital Commerce

Britse retailers matchen prijs concurrenten via app

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:24

Een team van Britse ontwikkelaars van mobiele applicaties heeft een app gebouwd waarmee retailers showrooming tegen kunnen gaan. De app geeft aan welke prijzen concurrenten voor een bepaald product hanteren, zodat retailers de eigen prijs kunnen aanpassen.

De applicatie is voor retailers zelf bedoeld, om de sterk wisselende prijzen van online pure players bij te kunnen houden. Consumenten die in de fysieke winkel een product op het oog hebben en doorgaans online naar een lagere prijs zoeken, kunnen nu direct het artikel in de stenen vestiging kopen voor dezelfde prijs, is het idee van app-makers ECR Retail Systems en IBrandIQ.

Hoeveel korting
Naast de mogelijkheid tot het vergelijken van prijzen met concurrenten, geeft de app ook aan hoeveel korting er op een product dient te worden gegeven om dezelfde prijs als de concurrent te kunnen geven. Retailers kunnen deze informatie gebruiken om consumenten direct bij hen te laten kopen.

Laagste prijs niet altijd online
‘Het aantal shoppers dat mobiele technologie gebruikt tijdens het winkelen groeit elk kwartaal opnieuw’, verklaart Simon Pont, ceo van ECR Retail Systems, aan Internet Retailing. ‘Wij vonden dat we een systeem voor retailers moesten ontwikkelen om hen meer controle te geven over het winkelproces.’ De ontwikkelaars willen met de nieuwe app consumenten indirect overtuigen dat de laagste prijs voor een product niet altijd online te vinden is.

Prijzenslag
Of de app ook buiten de UK gebruikt gaat worden, is onbekend. In de Verenigde Staten is price matching aan de orde van de dag. Zo stellen Best Buy, Target en Walmart de prijzen continu gelijk aan elkaar en aan online marktleider Amazon.com.