Twinkle | Digital Commerce

Postbedrijven bouwen aan international bezorgnetwerk

2017-05-27
225225
  • 1:05

Een groot aantal postbedrijven wil volgend jaar een bezorgnetwerk lanceren voor internationale e-commerce leveringen. PostNL, USPS, Royal Mail, Deutsche Post en twintig andere bedrijven streven onder meer naar wereldwijde track & trace.

Paazl rapporteert op zijn site over de ambitie die enkele weken geleden al werden geformuleerd in Washington. Daar kwam de Board for International Post Cooperation (IPC) bij elkaar, waarin 24 voornamelijk nationaal opererende postbedrijven zijn verzameld.

Netwerk
Het zogenoemde IPC Interconnect e-Commerce Programme moet leiden tot een ‘fully interconnected network’ voor cross-border e-commerce leveringen. De organisatie stelt vast dat de brievenbuspostvolumes dalen, terwijl online verkoop internationaal hard groeit. IPC verwacht dat cross-border e-commerce tot 2020 met 75 procent kan toenemen, zeker als bestaande logistieke belemmeringen worden weggenomen.

Programmapunten
Vertrekpunt van de 24 postbedrijven is dat webshoppers net zo makkelijk over de grens kunnen shoppen als in hun eigen land, althans waar het aankomt op de bezorging. Volgens het nog niet uitontwikkelde programma moeten ze onder meer kunnen beschikken over accurate bezorgprognoses, track & trace, laagdrempelige retouroplossingen, consistente afhaalopties en een goed bereikbare  klantenservice. Online retailers zouden in staat moeten worden gesteld om met gestandaardiseerde processen te werken en zo eenduidige betrouwbare service te bieden aan eindklanten.