Twinkle | Digital Commerce

Nederland kampioen late cut-off tijden, maar waarom?

2017-05-28
1000569

Roland Slegers schrijft namens Simtrec een reeks artikelen over een uitgebreid onderzoek naar e-commerce logistiek. Hieronder beschrijft hij de bevindingen op het gebied van cut-off tijden. Nederlandse online retailers leveren snel, maar is dat ook nodig?
  
Tekst: Roland Slegers
 
Simtrec onderzocht de logistiek van 550 webwinkels in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië. Daarnaast werd ruim duizend Nederlandse webshoppers naar hun mening gevraagd over de logistiek die webshops bieden. Zo ontstaat een beeld van internationale services en nationale wensen. De ‘cut-off tijd’, waarover dit artikel gaat, is de laatst mogelijke tijd om een bestelling door te geven opdat deze de volgende dag nog bezorgd kan worden.

Van de Nederlandse webshops biedt 61 procent een cut-off tijd van 20.00 uur of later. Dat is een ruime verdubbeling ten opzichte van 2010. Het uiterste besteltijdstip schuift steeds verder op. Nederlandse webshops zijn kampioen in late cut-off tijden: in 2013 biedt al 11 procent een cut-off tijd van 23.00 uur aan en 6 procent van de webshops kan zelfs een cut-off tijd om 24.00 uur ’s nachts bieden:

Hieronder ziet u een overzicht van de ontwikkeling van cut-off tijden in Nederlandse webshops:

Hieronder ziet u hoe de cut-off tijden in Nederland zich verhouden tot die in buurlanden:
 
 
Vergeleken met buitenlandse webshops loopt Nederland voorop met late cut-off tijden. We spelen hier niet alleen Champions League, maar we winnen ook gewoon de finale! Belgische webshops haken eveneens aan bij deze trend en scoren een tweede plaats. Dit heeft wellicht te maken met het relatief hoge aantal van origine Nederlandse webshops dat in België actief is. Britse webshops haken ook bij deze trend aan, zij het in mindere mate.

Britse webshops schuiven voorzichtig richting een latere cut-off tijd. Het zal deels te maken hebben met het feit dat de UK waar het gaat om online verkoop per hoofd van de bevolking voorop loopt in Europa. Deze ontwikkeling concentreert zich mogelijk bij webshops die hun doelgroep vinden in en om ‘Groot Londen’, waar de dichtheid van de bevolking te vergelijken is met die van Nederland. Duitsland en Frankrijk lopen ver achter als het gaat om de verschuiving naar steeds latere cut-off tijden. De omvang van deze landen speelt waarschijnlijk mee, maar ook cultuur zou hier van invloed kunnen zijn.

En wat wil de consument?
Dat Nederlandse webshops de finale winnen van de Champions Leage voor late cut-off tijden is mooi, maar als het aan de consument ligt winnen de webshops wel gewoon de verkeerde finale! Waarom?

Onderstaand diagram biedt inzicht in de bereidheid van consumenten om te wachten op aflevering in geval de webshop aangeeft dat het product een bepaalde levertijd heeft (levertijdinformatie):


Slechts 8 procent van de online consumenten is niet bereid te wachten tot een artikel op voorraad is. 92 procent kan dus wel wachten, variërend van 2 tot wel meer dan 21 dagen. 28 procent van de consumenten is bereid om online te kopen als het 2 tot 3 dagen duurt voordat het gewenste artikel weer geleverd kan worden. 27 procent van de consumenten geeft aan wel 3 tot 5 dagen te willen wachten. En tenslotte is 23 procent van de consumenten zelfs bereid om ongeveer een week te wachten op een niet voorradig artikel. Daarna neemt de bereidheid om te wachten flink af.

Wanneer wil de consument een snelle levering?
Onderstaand diagram laat zien hoe belangrijk leversnelheid wordt gevonden bij verschillende productgroepen.

Gemiddeld 32 procent van de online consumenten vindt bezorging binnen een dag (heel) belangrijk. Dit is een afname ten opzichte van 2009 toen dit gemiddeld nog ongeveer 40 procent was. Voor het afleveren van cadeaus is dat nu 61 procent. Voeding en wijn staat hier nu met 41 procent op de tweede plaats. Bij sportartikelen heeft men met 16 procent blijkbaar minder haast.

Maar wat zijn dan de echte logistieke verkoopaanjagers?
Wat vind de online consument belangrijk?
 

Het lijkt erop dat zaken als goede informatie over voorraad, levertijd, aflevermoment en het kunnen uitoefenen van invloed op het afleverproces als zeer belangrijk worden ervaren om de logistieke barriëres weg te nemen.

Conclusie
Voor online consumenten is voorraad- en levertijdinformatie van groot belang bij de overweging om al dan niet tot aanschaf van een product over te gaan. De aanname dat consumenten alles direct willen hebben kunnen we verwerpen. We concluderen namelijk dat slechts 8 procent niet bereid is te wachten tot een artikel op voorraad is. De overige 92 procent blijkt dus wel te kunnen wachten, tot wel drie weken! Voorwaarde is wel dat de winkel aangeeft wanneer het artikel wél voor aflevering beschikbaar is.

Verder is snel leveren slechts relevant voor een beperkt aantal productgroepen. Het feit dat snel leveren niet bovenaan het verlanglijstje van de online consument staat en dat slechts een heel klein deel van de consumenten een aankoop niet zal doen als het product niet direct leverbaar is zou een eye opener mogen zijn, omdat veel Nederlandse webshops fors in hebben gezet op snel leveren, hetgeen ook weer een verhoging van kosten oplevert. Het lijkt erop dat zaken als goede informatie over voorraad, levertijd, aflevermoment en het kunnen uitoefenen van invloed op het afleverproces als vele malen belangrijker worden ervaren om de logistieke barriëres weg te nemen en het omzet potentieel bij zo’n 40 procent van de consumenten te vergroten.

De Nederlandse webshops spelen dus de verkeerde finale als het gaat om cut-off tijden!

Dit artikel is het vierde van een reeks artikelen over het onderzoek van Simtrec. Eerdere artikelen vindt u via onderstaande links:

Voor vragen over het rapport of het opvragen ervan kunt u hier terecht.


Foto: Hand truck with a boxes isolated on white background, Shutterstock.com