Twinkle | Digital Commerce

Nederlandse e-logistiek: tussen Champions League en amateurklasse

2017-05-28
1000569
  • 2:19

Simtrec onderzocht de logistiek van 550 webwinkels in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië. Daarnaast werd ruim duizend Nederlandse webshoppers naar hun mening gevraagd over de logistiek die webshops bieden.
 
Namens Simtrect schrijft Roland Slegers de komende tijd een reeks artikelen over de onderzoeksbevindingen op deze site. Hieronder vindt u een introductie.
  
Tekst: Roland Slegers
 
Simtrec peilde dit jaar de logistieke dienstverlening van honderden webwinkels uit vijf landen en daarnaast de ervaringen en wensen van duizend Nederlandse online consumenten. Dit maakt het allereerst mogelijk om de ontwikkeling van de webwinkellogistiek in Nederland af te zetten tegen die in de landen om ons heen. Daarnaast biedt het de gelegenheid een vergelijking te maken tussen wat de webwinkels op logistiek vlak aanbieden en wat de online consument feitelijk belangrijk vindt.

De resultaten stellen webshops, logistiek dienstverleners en vervoerders in staat om een korte- en lange termijnvisie te ontwikkelen over hoe online sales en logistiek dusdanig aan elkaar te koppelen dat de logistiek steeds meer als sales motor voor de online retail kan gaan fungeren.

Champions League en amateurklasse
Wat in het algemeen opvalt, is dat de Nederlandse webshops op enkele vlakken voorop lopen in vergelijking met andere landen en daarmee in de logistieke Champions League verkeren. Op andere vlakken binnen de logistiek loopt men internationaal gezien juist ver achter en bivakkeeert men in de achterhoede van de amateurklasse. Hierin zitten voor de webshops grote risico’s; met de internationalisering van online retail dreigen ze de boot te missen.

Nederlandse webshops zijn kampioen in het bieden van voorraad- en levertijdinformatie, late cut-off tijden, snelle leveringen en de wat meer premium afleverservices zoals kunnen kiezen voor een specifieke dag, tijdvak of zelfs voor afleveren op dezelfde dag. Wel dient vermeld te worden dat dit soort afleverservices in Nederland en zeker ook internationaal gezien nog in de kinderschoenen staan.

Een groot aandachtspunt is bijvoorbeeld dat de Nederlandse webshops ondanks de ontwikkeling van de afgelopen jaren achterblijven als het gaat om cross-border verzenden. De Nederlandse webshops hebben hier Internationaal gezien de laagste score en spelen op dit punt in de amateurklasse.

Wat wil de consument?
De onderstaande figuur brengt de logistieke wensen van Nederlandse webshoppers in beeld:

Dat snel en direct leveren niet bovenaan het verlanglijstje van de online consument staat zou een ‘eye opener’ mogen zijn, omdat veel Nederlandse webshops fors in hebben gezet op snel leveren, wat een verhoging van kosten oplevert.

Het lijkt erop dat zaken als goede informatie over voorraad, levertijd, aflevermoment en het kunnen uitoefenen van invloed op het afleverproces als veel belangrijker worden ervaren om logistieke barriëres weg te nemen.

Dit artikel is het eerste van een reeks. Later zal een aantal deelresultaten uit het genoemde onderzoek worden besproken. Het complete onderzoeksrapport is tegen betaling te verkrijgen via info@simtrec.nl, onder vermelding van ‘Simtrec Webwinkel Logistiek 2013’.


Foto: Hand truck with a boxes isolated on white background, Shutterstock.com