Simtrec onderzocht de logistiek van 550 webwinkels in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië. Daarnaast werd ruim duizend Nederlandse webshoppers naar hun mening gevraagd over de logistiek die webshops bieden.
Namens Simtrec schrijft Roland Slegers voor Twinkle een reeks artikelen over de onderzoeksbevindingen. In onderstaand artikel gaat hij dieper in op de (internationale) afleverbestemmingen die door Nederlandse en buitenlandse webshops worden geboden.
Tekst: Roland Slegers
Om te beginnen zien we een toename van het aantal Nederlandse webshops dat cross-border verzending faciliteert. Nog altijd echter biedt 48 procent van de webshops alleen levering in eigen land aan. Vorig jaar was dit nog zo’n 55 procent. Verder zien we een stijging in het aantal webshops dat in de buurlanden kan afleveren en van het aantal webshops dat wereldwijd kan afleveren. Een lichte daling zien we bij het aantal webshops dat in (heel) Europa aflevert:
Verreweg het meest internationaal georiënteerd zijn de Britse webshops: 32 procent levert cross-border binnen Europa en liefst 40 procent wereldwijd. Franse webshops verzenden vaker dan Nederlandse en Duitse producten naar het buitenland, waarbij 29 procent de hele wereld als bezorgterrein gebruikt. Opvallend is dat bijna de helft van de Belgische webshops zich behalve op het eigen land ook op buurlanden richt. Slechts ongeveer één op de vijf onderzochte shops verzendt alleen naar onze zuiderburen.
Aandachtspunt
Een belangrijk aandachtspunt is dat de Nederlandse webshops ondanks de ontwikkeling van de afgelopen jaren achterblijven als het gaat om cross-border verzenden. Met een aandeel van 11 procent voor afleveren binnen Europa en van 19 procent voor afleveren wereldwijd speelt ons land relatief gezien in de amateurklasse.
Internationaal is te zien dat de webshops die inzetten op internationaal verzenden een sterke groei doormaken. Het zullen vooral de internationaal opererende webshops zijn die de markt gaan domineren. Hoog tijd dus voor de Nederlandse webshops om hier werk van te gaan maken.
Wat zijn de barrières voor webwinkeliers?
- Het is moeilijk om carriers te vinden die een sterk netwerk hebben voor zowel de transfer naar een land/regio toe als de last mile activiteiten in het land zelf, laat staan tegen een scherpe prijs.
- De diversiteit aan vervoerders neemt met meer cross-border verzenden toe en daarmee ook de complexiteit van het operationeel en it-technisch ondersteunen van de verzending (bijvoorbeeld bij de calculatie van verzendkosten en multi-carrier gebruik).
- Vanwege betrouwbaarheid en snelheid (voorraadbeschikbaarheid) is het vaak noodzaak om met betrekking tot de warehousing samen te gaan werken met lokale dienstverleners of met concurrenten.
Alleen het toewerken naar samenwerking in de keten op het gebied van (gezamenlijke) voorraden en vervoersnetwerken kan ervoor zorgen dat buitenlandse webshoppers beter woden bediend door Nederlandse webverkopers. De webshops zullen de drijvende kracht achter deze verandering moeten zijn, ze zullen de samenwerking moeten stimuleren en durven innoveren.
Werk aan de webwinkel dus!
Dit artikel is het derde van een reeks artikelen over het onderzoek van Simtrec. Het introductieartikel vindt u hier. Het tweede, over voorraad- en levertijdinformatie, vindt u hier.
Voor vragen over het rapport of het opvragen ervan kunt u hier terecht.
Foto: Hand truck with a boxes isolated on white background, Shutterstock.com
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Cross-border verzenden: van amateurs naar Champions League?
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.