Twinkle | Digital Commerce

'Nederlandse webshops kunnen veel leren van Engelse en Duitse collega's'

2017-11-11
180101
  • 1:58

Nederlandse webshops zijn op logistiek gebied sterk in beweging, maar kunnen nog veel leren van met name Duitse en Engelse webshops. Dat is de algemene conclusie die uit het onderzoek 'Webwinkellogistiek 2012' kan worden getrokken.

DeliveryMatch onderzocht voor het derde jaar op rij hoe Nederlandse webshops het op logistiek gebied doen. De Nederlandse resultaten werden vergeleken met de logistieke prestaties van Duitse, Engelse en Australische webshops. Het onderzoek richtte zich op de logistiek van 150 Nederlandse webshops. In samenwerking met VU Amsterdam werd ook de logistiek van de honderd belangrijkste webshops in Duitsland en Australië. De vergelijking tussen de onderzoeksresultaten uit 2010, 2011 en 2012 en de vergelijking tussen Nederlandse, Duitse, Engelse en Australische webshops leverde volgens de onderzoekers opmerkelijke resultaten op.

Opvallende resultaten
Nederlandse webshops lopen voorop als het gaat om het zo laat mogelijk laten bestellen en de bestelling de volgende dag leveren. Bijna de helft van de Nederlandse webshops maakt hier actief reclame voor. De tijdgrens voor zo laat mogelijk bestellen ligt bij 45 procent van die webshops inmiddels op negen uur ’s avond of later. Bij Duitse en Engelse webshops ligt dat vier tot zes uur vroeger. Vorig jaar concludeerde de onderzoekers al dat Nederlandse webshops 'verdraaid flexibel' zijn.

Vezendkosten
De verzendkosten in Nederland zijn van 2011 naar 2012 met ongeveer 10 procent gedaald. Ongeveer 15 procent van de webshops werkt met 'gratis verzendkosten' . Dit percentage is in de afgelopen jaren niet veranderd. Wel stijgt het percentage webshops dat geen verzendkosten in rekening brengt boven een bepaald aankoopbedrag: van 18 procent in 2010 naar 33 procent in 2012.

Afhaalpunten en afleveropties
De Nederlandse webshops werken steeds actiever met afhaalpunten. Vooral de mogelijkheid om af te halen bij landelijke afhaalpunten zoals PakjeGemak of Kiala groeit snel: in 2012 biedt 22 procent van de webshops deze mogelijkheid, in 2010/2011 was dit percentage ongeveer 13 procent. Duitse webshops bieden veel vaker de mogelijkheid van afhalen bij een landelijk afhaalpunt aan: bijna 60 procent van de Duitse top 100 webwinkels.

Nederlandse webshops bieden steeds meer keuze in afleveropties. Koplopers in 2012 zijn Coolblue en Nespresso. De online koper kan bij hen kiezen uit zes verschillende afleveropties. Dit varieert van  levering op dezelfde dag, afhalen bij een landelijk afhaalpunt tot afleveren op een alternatief adres.

Presentatie
Initaiefnemers van het onderzoek Nando van Essen en Roland Slegers (DeliveryMatch) presenteren het onderzoek op 15 november tijdens de E-fulfilment Expo.