Twinkle | Digital Commerce

Inzicht in wijzigingen Google Analytics

2017-05-28
180101
  • 3:36

Dit jaar zijn er weer verschillende wijzigingen doorgevoerd in Google Analytics. Grote en kleine wijzigingen, variërend van een nieuwe opmaak of vormgeving tot het toevoegen van nieuwe rapportages en analysemogelijkheden. Maar wat zijn de toepassingsmogelijkheden van al deze nieuwe toevoegingen? Leveren deze opties echt nieuwe inzichten op en geven ze ook handvatten om de resultaten te verbeteren? In dit artikel worden een aantal mogelijkheden tegen het licht gehouden.

Tekst: Rogier Leusink

Een belangrijke wijziging is te vinden binnen de categorie Demografische gegevens. Daarnaast is de categorie Verkeersbronnen flink onder handen genomen. Verder zijn er een aantal kleinere toevoegingen gedaan, zoals suggesties voor snelheid binnen de rapportage sitesnelheid.

Demografische en interesserapporten
Gegevens over geslacht, leeftijd en interesses zijn nu eindelijk inzichtelijk. Binnen de bestaande categorie Doelgroep is in de subcategorie Demografie al deze extra informatie te vinden. Hierdoor is het nu mogelijk om een beter beeld te krijgen van uw websitebezoekers. Om deze inzichten te krijgen is het soms nodig om de Analytics-tags aan te passen op uw website.

Met de extra inzichten is het mogelijk om nog specifieker de resultaten van uw campagnes op doelgroepen te analyseren. Voor een specifieker inzicht is het aan te raden om geavanceerde segmenten aan te maken met de gegevens. Daarmee kunt u de demografische data binnen elke rapportage analyseren. Bijvoorbeeld, bij een grote stijging van het aantal bezoekers na een tv-campagne kunt u nu inzichtelijk maken of de doelgroep ook echt op uw website terecht is gekomen. Ook is het mogelijk om bijvoorbeeld het verschil in gedrag op de site tussen mannen en vrouwen te onderzoeken. De toevoeging van data van de interesses die bezoekers hebben geeft veel inzicht in de doelgroep en mogelijke onderwerpen waarop getarget kan worden bij het adverteren.

Kanaalgroepen
De categorie Verkeersbronnen is door Google omgegooid naar Acquisitie. De belangrijkste wijziging is te vinden in de eerste rapportage: Overzicht. In deze nieuwe rapportage is alle verkeer samengevoegd in vooraf bepaalde kanaalgroepen. Hierin is door Google een indeling gemaakt van verschillende bronnen die onder een categorie vallen. Bijvoorbeeld: organisch verkeer, betaald, display, direct of social. Google heeft de indeling al bepaald op basis van zijn kennis van de verschillende bronnen. Het is aan te raden om zelf ook kanalen aan te maken als er veel bezoekers uit bijvoorbeeld affiliatenetwerken komen, of als er een dagelijkse of wekelijkse e-mail-/nieuwsbriefcampagne loopt.



Op die manier heeft u direct de mogelijkheid de verschillende kanalen met elkaar te vergelijken. Google heeft er voor gekozen om gegevensrapportages vaak weer te geven in drie categorieën. Bezoekersgegevens worden in de tabellen weergegeven onder Acquisitie. De betrokkenheid van de bezoeker is terug te vinden onder de kop Gedrag. De behaalde doelen en transacties zijn verzameld onder Conversies. Deze indeling is terug te vinden in de categorie Indeling aan de linkerkant en komt ook in veel meer rapportages en tabellen terug.

Binnen de rapportage Overzicht is het nu mogelijk om elk van de hiervoor genoemde aspecten te sorteren en geeft dus in één oogopslag de prestaties van het ene kanaal ten opzichte van het andere weer.

Suggesties voor snelheid
Binnen de categorie Gedrag heeft de rapportage Sitesnelheid altijd een beetje een ondergeschikte rol gehad. Er zijn andere en betere tools beschikbaar om de sitesnelheid te analyseren en tips te krijgen hoe dit kan worden verbeterd. Nu Google meer nadruk heeft gelegd op het analyseren van de gebruikerservaring, heeft de rapportage Sitesnelheid ook een upgrade gehad. De rapportage Suggesties voor snelheid is toegevoegd. Binnen deze rapportage is onder andere per websitepagina de laadtijd en een score te vinden. Ook vindt u er een kolom PageSpeed-suggesties. Hierin staat het aantal suggesties dat de snelheid van deze specifieke pagina kan verbeteren. De verbetervoorstellen komen voort uit de Page Speed Insights van Google Developers. Deze tool bestaat al langer, maar wordt nu dus direct geïntegreerd in Google Analytics. De tool geeft bruikbare tips voor snelheidsverbeteringen van de website voor bezoekers via desktop en via mobiel.

Voor SEO-resultaten is sitesnelheid altijd al van belang geweest. Met Page Speed Insights is het nu nog gemakkelijker om manieren te ontdekken die de snelheid van de website verbeteren. Het is goed mogelijk dat in de toekomst meer tools vanuit Google Developers hun weg zullen vinden naar Google Analytics.

De komende maanden staan er weer wijzigingen binnen Google Analytics op de planning. Deze zullen in het teken staan van een geleidelijke overgang naar Universal Analytics. De overgang zal weer nieuw analyseperspectief geven en heeft ook de mogelijkheid tot Cross-Device Tracking. De toekomstige wijzigingen zullen bijvoorbeeld weer goed aansluiten op de upgrade van Google Adwords naar Enhanced Campagns.

Rogier Leusink is online marketeer bij Conversive.