Bas van Pel, managing partner bij The Commerce Team, vroeg zich in de column van vorige maand af waarom de oprichters van Pimm, een one-stop-shop voor zakelijke cadeaus zoals taarten en bloemen, met dit idee aan de slag zijn gegaan terwijl er al veel on- en offline aanbieders zijn binnen deze productsegmenten. Het antwoord komt van medeoprichter Leonie Schipperus.
'Voordat we met Pimm startten, hebben we onderzocht welke producten door zakelijke gebruikers worden gekocht. Daaruit kwam naar voren dat er al heel erg veel partijen producten aanboden waar wij ons op wilden richten: online én offline. Alle aanbieders hadden echter één overeenkomst: ze leverden allemaal slechts een paar producten, los van elkaar, op allerlei verschillende manieren en via verschillende websites of winkeltjes.
Wij hebben toen besloten de long tail, die via tal van verschillende on- en offline leveranciers werd aangeboden, te bundelen tot één centrale marktplaats. Voor ieder product hebben we een landelijk netwerk opgezet en alles geautomatiseerd. Juist al die kleine en grote bestaande partijen hebben we dus gebruikt om één centraal systeem te bouwen; inmiddels zijn dat er meer dan vijftienhonderd. Daarbij laten we alle overbodige features en applicaties weg uit de shops voor een optimale gebruiksvriendelijkheid en de financiële afhandeling vindt plaats achter de schermen dus daar heeft de besteller geen omkijken naar.
De bedrijven waar we voor werken, zien heil in het inkopen via het Pimm-platform omdat het ze een forse besparing oplevert. Vooral omdat medewerkers niet langer verschillende eigen (zakelijke) accounts hoeven aan te maken en er geen losse declaraties en facturen meer binnenkomen.
Dus ja, er waren al veel aanbieders, maar geen van allen bood het totale aanbod waar onze doelgroep behoefte aan heeft. De grote uitdaging is nu natuurlijk het bewaken van de kwaliteit want als je niet zelf het eindproduct levert, dan dien je een goed controlesysteem te hebben. Inmiddels zijn we hierin wat verder en hebben we met veel van onze leveranciers een goede band opgebouwd. Ook zij hebben gemerkt dat hard werken en het leveren van een goed eindproduct uiteindelijk veel oplevert, namelijk trouwe gebruikers en dus meer orders. Qua partners zijn we erg selectief, een product in onze shop moet echt een zakelijk karakter hebben en leverbaar zijn binnen onze SLA's (service level agreements). Daarnaast willen we een wildgroei aan producten voorkomen omdat het zakelijke karakter behouden moet blijven.’
Leonie Schipperus is medeoprichter van Pimm Solutions. Haar vraag aan Jeroen Klein, directeur van Klein Retail Group: ‘Consumenten zijn steeds beter geïnformeerd voordat ze een winkel betreden, maar winkels weten ook steeds meer over hun klanten. Wat doen jullie hiermee?’ Zijn reactie kunt u lezen in Twinkle 10-2013.
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 9-2013.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Alles in één
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.