Dinsdag 8 oktober 2013

2735 keer gelezenNu reageren

Buitenlandse barrières

Gastblogger

Buitenlandse barrières

Elles van Leeuwen, e-commerce manager bij Smit Mode, vroeg zich in de column van vorige maand af wat de meest voorkomende misvattingen zijn als je je webshop over de landsgrenzen wilt brengen. Het antwoord komt van Bas van Pel, managing partner bij The Commerce Team.

'Veelvoorkomende zaken die onderschat worden bij internationale uitbreiding zijn onder meer het cultuurverschil, de waarde van content, onderschatting van de grootte van andere markten en kennis van de marketingkanalen. Natuurlijk zijn er veel meer, maar hiervan liggen er ook veel voor de hand zoals de taalbarrière bij de klantenservice, andere wet- en regelgeving en logistieke (on)mogelijkheden.

Zaken als kennis van de marketingkanalen en de grootte van andere markten worden naar mijn mening snel onderschat. Dat geldt zeker niet alleen voor Nederlandse partijen die hun “Europese avontuur” starten, maar ook voor buitenlandse e-commerce ondernemingen die succesvol willen zijn in Nederland.

De webshops die wij exploiteren zijn allemaal geënt op een performance based dropshipping-model. Dit zorgt ervoor dat wij altijd een sterke focus op nichemarkten hebben en we per land bepalen welke marketingkanalen voor welke shops interessant zijn én welke ook niet.

In welk land je ook opereert, het logistieke proces moet perfect lopen. Voor ons is dit een van de meest kritische onderdelen waarop wij nieuwe partners beoordelen voor een mogelijke samenwerking. Als dit niet goed georganiseerd is bij de partner heeft dit enorme impact op de klanttevredenheid, onze klantenservice en dus op onze kosten. We blijven dit dus altijd scherp monitoren.

Over monitoren gesproken, wij zijn continu bezig met analyse en optimalisatie van onze shops en de marketingkanalen. Vooral in landen als Groot-Brittannië en Duitsland onderschat men hoe groot de benodigde marketingbudgetten zijn die er nodig zijn om je shop te lanceren, te experimenteren en uit te bouwen. Het bepalen van een goede mix CPC, CPS-platformen en SEO blijft lastig omdat het per land en per niche verschilt. Maar ook de levensfase waar een shop zich in bevindt is van grote invloed. Kortom, je blijft bijsturen en zolang we onze misvattingen omzetten in learning’s gaan we vooruit!’

Bas van Pel is managing partner bij The Commerce Team. Zijn vraag aan Leonie Schipperus, medeoprichter van PimmSolutions: ‘Er zijn al heel erg veel online en offline aanbieders in jullie productsegmenten (o.a. wijnen en kaarten). Waarom zijn jullie toch met dit idee aan de slag gegaan en waar liggen de kansen?’

Haar reactie kunt u lezen in Twinkle 9-2013.

 

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 8-2013.

 
 

0

Onderwerp(en) & tags voor dit artikel:

- Fulfilment (Logistiek)
- Klantcontactkanalen (Klantcontact)
- Performance (User-experience)



Geef nu als eerste een reactie op:
Buitenlandse barrières

 









  Code (zie plaatje hierboven)



Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Twinkle behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.