Nieuwsuur besteedde afgelopen vrijdag aandacht aan de ontwikkelingen in de detailhandel. De online uitgaven groeien, terwijl de bestedingen in de fysieke detailhandel onder druk staan. Een combinatie van kanalen lijkt uitkomst te bieden.
‘Ouderwetse fysieke winkels gaan op de fles ten gunste van handel op internet’, zegt Mariëlle Tweebeeke in de introductie van het onderwerp. Collega-presentator Rick van de Westelaken staaft die uitspraak vervolgens met cijfermateriaal van GfK.
In de reportage die volgt komt CEO Greg Nieuwenhuys aan het woord namens Bever, dat onlangs werd onderscheiden met de Multichannel Award. Tom Coronel van Create2Fit, dat behalve een waaier aan webshops een showroom heeft in Naarden, voorspelt dat ‘50 procent van de retail verdwijnt’ en Henk Niemansverdriet van Superdirect.com legt in beeld uit op welke klantwensen de nieuwe websupermarkt (interview) is gebaseerd.
Het onderwerp wordt afgesloten met een gesprek met bijzonder hoogleraar Cor Molenaar. U kunt het item van Nieuwsuur hieronder bekijken:
Ik verwacht dat de fysieke winkels gewoon gaan verdwijnen en dat ervoor in de plaats een soort FEBO winkels komen waar je je producten uit de muur haalt, zoals nu al in bepaalde plekken in de USA wordt toegepast. Fysieke winkels hebben geen enkele meerwaarde meer. De kennis doet men op op internet en met de komst van YouTube kan men alles te weten komen over het product, alvorens men tot koop overgaat.
Bijkomend probleem is ook dat de gemeentes/ provincies nog grote winkelcentra blijven bouwen die niet meer aansluiten bij de huidige markt. Dit is gewoon weggegooid (belasting)geld omdat deze bestuurders nog denken dat het straks 'weer allemaal goed komt als de crisis voorbij is'. Ze beseffen niet dat die 'oude tijd' gewoon verandert is.
Ik geloof dat normale winkels blijven bestaan. Natuurlijk orienteren en kopen mensen via het internet. Voor veel producten vind ik het echter fijn om het product te zien en te voelen. De verkoop via internet is nog maar een klein deel van de retail omzet. Dit zal ongetwijfeld groeien, maar ik heb ook het idee dat offline retailers te vaak de schuld leggen bij online. Ten eerste is er geen reden waarom ze hun eigen producten niet online zouden kunnen verkopen en ten tweede is de reden dat veel mensen niet meer naar het centrum gaan vaak de drukheid, onbereikbaarheid en hoge parkeertarieven.
Gaan er veel winkels verdwijnen? Zeker! Is dit het einde van de offline retailer. Nee!
Groot deel van de winkels zal verdwijnen. Probleem zit bij de absurde regels van de gemeenten, zoals Hoorn die een torenhoge precario rechten hanteert, OZB, parkeren maar ook de hoge huren die worden gehanteerd. Een huur van 2000-2500 euro p/m voor een A1 locatie is niet meer van deze tijd. Zowel gemeenten als onroerend goed bezitters moeten eens kritisch naar zichzelf gaan kijken. Ook de regels omtrent Webshops is een kritische noot. Op een industrieterrein mag je niet zitten terwijl je geen animo hebt om een fysieke winkel te gaan gebinnen vanwege alle regeltjes die daaraan vast zitten.
Internet heeft gewoon de toekomst.
Als je als winkel geen producten wil aanbieden op het net kun je beter nu al sluiten.
Wij zijn een groothandel in designer kleding en leveren uitsluitend aan webshops en wederverkopers.
Wij hebben de boutieks die bij ons kopen verzocht een shop te openen.
Sommige hebben dit gedaan sommige niet.
Helaas de shops die het niet hebben gedaan bestaan niet meer!