Google heeft zijn keurmerkprogramma Trusted Stores als Certified Shops geïntroduceerd op de Britse markt. Schoenverkopers Schuh en Spartoo behoren tot de eerste partners. Google Nederland heeft ‘geen nieuws’ over een eventuele lancering in ons land.
Het hoofd van Google’s retailafdeling in de UK liet dit voorjaar al weten Trusted Stores graag op de Britse markt te willen introduceren. Gisteren werd de stap aangekondigd op het eigen sociale netwerk Google+.
Trusted Store badge
Google lanceerde de Trusted Stores service voor webwinkeliers en hun klanten in de Verenigde Staten in 2011, om die daarna breed uit te rollen. Met de dienst wil Google online shoppers de garantie geven dat de webwinkel die wordt bezocht betrouwbaar is, een uitstekende klantenservice biedt en bestellingen op tijd zal verzenden. Ter ‘goedkeuring’ krijgen deze shops een Trusted Store-badge.
Probleem oplossen
Wanneer een online shopper een aankoop doet bij een Google Trusted Store ofwel Certified Shop, kan hij kiezen voor ‘free purchase protection’ van Google. Mocht er een probleem ontstaan met betrekking tot de bestelling, dan kan de koper de hulp van Google inroepen. Google zal vervolgens samen met de webwinkel en de klant het probleem proberen op te lossen. De zoekgigant staat hierbij tot 1.000 pond garant.
Google ratings
Google hecht steeds meer waarde aan de beoordelingen van webwinkels. Dit blijkt onder andere uit een onlangs verstevigde samenwerking met StellaService, een bedrijf dat webwinkels waardeert op hun customer service. De ratings die StellaService aan online shops toekent, worden door Google gebruikt within Google offerings, including Google Trusted Stores.
Nederland?
Woordvoerster Tineke Meijerman laat namens Google Nederland weten dat ze geen nieuws te melden heeft over een eventuele introductie van Trsutes Stores / Certified Shops in Nederland.
Slim bedacht. Op deze manier komen ze uiteindelijk, want daar gaat het naartoe, in de betaalstroom.
Ze krijgen volledig inzicht in wat er besteld wordt via de Trusted Stores. Hierop kunnen ze hun adwords weer beter afstemmen tot op bezoeker niveau.
Aangezien Google garant zal staan voor 1000.- zullen ze daar ook wel wat 'kleine voorwaarden' aan hangen.
Zo kunnen ze straks gaan eisen om met een bepaalde payment provider te gaan werken. Aangezien Google toch garant staat en dus risico wegneemt voor de klant en sales verhogend werkt voor de verkoper mag Google daar wel iets voor 'terug' hebben.
Of andere niet-google initiatieven kunnen worden geweigerd.
Straks hebben we een bedrijf dat geheel zit verweven in ons complete leven. Met elke beslissing die we nemen willen ze van de partij zijn...
Best interessant allemaal, maar ook een beetje eng...
Ja superslim weer van Google. Toegevoegde waarde voor winkel & koper. Meer macht & potentiële omzet voor Google. Slim uitnutten van hun dominante positie. Zal mij verbazen als dit niet internationaal wordt uitgerold.
Dit lijkt mij een goed initiatiefHet draagt bij aan vertrouwen en betere klantbeleving. En is anders dan de huidige thuiswinkelwaarborg. Dat kost webwinkeliers het nodige geld en uiteindelijk biedt het de de klant weinig extra zekerheid. Natuurlijk wel dat er voldaan wordt aan wet en regelgevioing maar dat is toch het minste wat je mag verwachten van een onderneming.Daarom is dit idee denk ik beter voor de klant. Sturen en controleren op klantbeleving en daarnaast het bieden van externe garantie.
Zeker een interessante ontwikkeling, in het bijzonder de samenwerking met Stella Service. Ik was begin oktober in NY bij deze club op bezoek. Super interessant wat zij allemaal aan data verzamelen over webwinkels op basis van zeer hoog volume mystery shopping. Daarmee kunnen ze over logistiek, retournering, customer service bruikbare data leveren voor consument, webwinkelier en Google. Zie http://pages.stellaservice.com/google/