Twinkle | Digital Commerce

Online (ook in winkels) jaagt uitgaven aan

2017-11-08
180101
  • 2:16

Shopping2020 heeft de eerste resultaten gepubliceerd van een expertonderzoek door GfK naar de toekomst van online winkelen in Nederland in 2020. Het betreft hier een onderzoek onder 444 experts.


Anders dan bij rekenkundige modellen wordt in dit onderzoek de verwachte impact van nieuwe technologische ontwikkelingen meegenomen. Belangrijkste conclusie van de experts is dat de consumptieve bestedingen na 2013 weer zullen aantrekken. Dankzij online verkopen thuis en op het werk, maar in toenemende mate ook in de winkel!

Het digitale aandeel van alle verkopen zal de komende jaren flink groeien. Instore digitale aankopen zullen naar verwachting significant aan deze groei gaan bijdragen. Dat is goed nieuws voor voor retailers én voor consumenten, die overal en altijd op maat bediend kunnen worden.

Digitale bestedingen
De totale markt van b2c-verkoop van producten en diensten zal doorgroeien van 65,9 miljard euro in 2012 naar 70,1 miljard euro in 2017 (een plus van 6 procent) en naar 73,6 miljard euro (plus 12 procent) in 2020. De digitale bestedingen, thuis, online of in de winkel, groeien volgens de experts door naar 27 miljard euro in 2020, goed voor 36 procent van de totale consumptieve bestedingen in 2020. Dit cijfer valt uit te splitsen in een online aandeel van alle producten van 31 procent en een online aandeel van alle verkochte diensten van maar liefst 75 procent. Volgens de experts dus hierbij rekening houdend met alle technologische vernieuwingen die er aan gaan komen. In zijn totaliteit, dus voor alle producten en diensten samen, thuis of online in de winkel gekocht, betekent dit een online bestedingsgroei in 2020 van 145 procent ten opzichte van 2012.

Volgens de experts is online dus dé grote aanjager van consumptieve bestedingen de komende jaren. Daarbinnen zullen instore online aankopen steeds belangrijker worden en aandeel winnen ten opzichte van de pc, desktop, laptop, tablet, smartphone en in de toekomst ook smart devices zoals glasses, smartwatches en dergelijke. Hier liggen voor winkels in de winkelstraat dan ook grote kansen en mogelijkheden: via instore online devices (POS, tablets, smartphones, etc.) de consument op maat bedienen. Dat die toekomst dichter bij is dan menigeen denkt mochten we paar weken geleden ervaren in de Verenigde Staten. Een grote Shopping2020-delegatie bezocht Silicon Valley, waarbij we bij ons bezoek aan eBay zelf konden ervaren hoe online instore werkt. Instant oftewel direct buying, met een klik op een iPad, smartphone of POS.

Instore online belangrijker
In 2020 blijft de webshop weliswaar het dominante online aankoopkanaal (60 procent aandeel in 2012, 56 procent in 2020), maar instore online aankopen zullen in de toekomst steeds belangrijker worden: aankopen van producten en diensten in de winkel die op afstand geleverd worden. Ook social media zal als online aankoopkanaal haar plaats meer gaan opeisen, aldus de experts.

Morgen worden deze en andere GfK cijfers gepresenteerd op het congres Shopping Today in Almere.