Twinkle | Digital Commerce

Superdirect.com klaar voor de start

2017-10-05
180101

Superdirect.com is een Nederlandse websupermarkt die zaterdag van start gaat. Online bestelde boodschappen kunnen 24 uur per dag worden opgepikt bij onbemande volautomatische afhaalpunten. ‘We pakken het stapje voor stapje aan, we hebben een lange adem.’

Tekst: Arjan van Oosterhout

De Eindhovense wijk Meerhoven heeft komende zaterdag de officiële primeur met een pick up point van Superdirect.com. De websupermarkt werd er afgelopen zomer al getest onder een gesloten groep van 350 gebruikers. Vanaf dit weekend kan iedereen die dat wil boodschappen bestellen op de site of de mobiele app van de nieuwkomer, beide gebouwd door het Amsterdamse bureau Xaton.



Henk Niemansverdriet is aandeelhouder en directeur bij Superdirect.com. Hij zegde zijn baan als managing director Benelux van The Greenery op om mede vorm te geven aan het idee van initiatiefnemer Peter Pompen. ‘Hij is de man van de automatisering en de techniek, sterk in geautomatiseerde ketens. Ik heb veel ervaring in marketing en de verslogistiek. Met Sligro (dat 37 procent van de aandelen heeft, AvO) heeft zich een partij met veel retailervaring en een uitgebreid foodservice assortiment aangesloten. Ook hebben we voor de verschillende schakels in de keten goeie partners gevonden om het concept efficiënt uit te kunnen rollen. Denk aan Hollander SCL Barendrecht, specialist in verslogistiek, aan DPD en aan MyOrder.’

DPD Pakketshops
Volgens Niemansverdriet leunt Superdirect.com op de pijlers klantrelevantie, gemak, flexibiliteit en zit de uitdaging in vers. Een groot voordeel zit ‘m volgens hem bijvoorbeeld in de optie voor afhalers om ook andere pakketten op te pikken; de pick up points behoren tot het netwerk van DPD Pakketshops: ‘Mensen kunnen bestellingen uit veel andere webwinkels dus ophalen maar ook retourneren bij ons. Daarnaast kunnen klanten dankzij een samenwerking met MyOrder hun boodschappen straks mobiel bestellen en betalen via de Superdirect-app. MyOrder van de Rabobank verzorgt de financiële afwikkeling door middel van hun one-click payment sytem. Gemak en flexibiliteit zitten hem ook in de optie om bestelde boodschappen de volgende dag op te halen. In de loop van volgend jaar willen we “'s ochtends bestellen, eind van de middag ophalen” gaan aanbieden. Verder investeren we in echt vers, al kan ik het geheim van de smid op dat punt niet verklappen.’

Afhaalproces
Het afhaalproces van Superdirect.com wijkt af van dat van Albert Heijn, dat eind vorig jaar zijn eerste pick up point (‘PUP’) opende. Niemansverdriet gebruikt overigens dezelfde soortnaam en afkorting, voor de helderheid zegt ‘ie. Anders dan bij de marktleider betaalt een afhaler van Superdirect.com zijn boodschappen bij het plaatsen van de order (via iDeal, credicard of straks dus MyOrder) en niet op de afhaalplek. Hierdoor, en door de vergaande automatisering, is de doorlooptijd van afhalers volgens Niemansverdriet korter. Verder is afhalen kosteloos, terwijl er geen minimum orderbedrag geldt. Omdat er geen bemanning aan te pas komt kan afhalen bovendien 24 uur per dag, 7 dagen in de week. ‘Je scant je QR-code van papier of je telefoonscherm en dan gaat het loket met je boodschappen open’, legt de aandeelhouder uit. ‘Keurig gesorteerd in dozen met verschillende temperatuurzones. Je zet ze in je auto en weg ben je.’

Opschalen
Volgens Niemansverdriet kan Superdirect.com redelijk eenvoudig opschalen: ‘Met een aantal gemeenten zijn de vergunningen al rond, met andere zijn we in gesprek. Ik kan niet precies zeggen om welke plaatsen het gaat, maar de Randstad is logischerwiijs een belangrijk aandachtsgebied. Dat we in Eindhoven beginnen hangt samen met de grote ambitie van die stad om uit te groeien tot de slimste regio van Europa. Hier konden we snel aan de slag. Moeite om vergunningen te krijgen? Dat hebben we niet echt. Omdat we geen etalagefunctie hebben, er geen betalingen plaatsvinden en we geen personeel hebben beschouwen gemeenten ons niet als retailer en dus passen we al snel in de bestemmingsplannen. ‘

Nieuwe afhaalpunten
Als de pilot goed verloopt zal Superdirect.com mogelijk dit jaar nog één of twee nieuwe afhaalpunten openen, aldus Niemansverdriet: ‘We pakken het stap voor stap aan, we zijn een start-up. We hebben een lange adem en we weten ons verzekerd van de expertise van belangrijke partijen in de keten. Natuurlijk hebben we de businesscases van andere websupermarkten bestudeerd en weten we dat Truus.nl en Smaak.nl het niet hebben gehaald. Belangrijk is denk ik dat we direct een compleet supermarktassortiment aanbieden en dat we blijven focussen op de klant.’

Ambitie
Ambitie is er genoeg: Superdirect.com wil de komende maanden inspiratie-elementen als recepten gaan toevoegen aan zijn site. Aandeelhouder Sligro biedt toegang tot een enorm assortiment aan foodservice producten die op dit moment niet in de supermarkt te krijgen zijn en die Superdirect.com op termijn online kan brengen. Niemansverdriet noemt zeldzame paddenstoelen als voorbeeld. ‘En dan heb ik het nog niet over non-food. We krijgen nu al telefoontjes van gevestigde retailpartijen die geïnteresseerd zijn in ons concept om hun afzet te vergroten. Het is iets voor de toekomst, maar wel een interessante denkrichting.’