Twinkle | Digital Commerce

‘Omzet uit m-commerce verdriedubbelt in twee jaar’

2017-05-27
180101
  • 1:46

De Nederlandse jaaromzet uit m-commerce zal de komende twee jaar verdriedubbelen tot 1,5 miljard euro. Dat voorspelt PayPal aan de hand van onderzoek. Het gaat daarbij om mobiel winkelen via smartphones en tablets.


PayPal voorspelt dat Nederlandse e-commerce omzet overall zal groeien van 10 miljard euro dit jaar tot 13 miljard euro in 2015. ‘Hier zit de opbrengst uit m-commerce bij in’, zegt een woordvoerster van Ipsos, het bureau dat het onderzoek uitvoerde in opdracht van PayPal. De mobiele bestedingen zullen volgens Ipsos groeien van 0,5 miljard euro in 2013 tot de genoemde 1,5 miljard euro in 2015.

Online boodschappen doen
‘De grootste groei in e-commerce zal liggen bij de online verkoop van voedsel en drank, maar daarvoor moet de consument nog wel de omslag maken naar online boodschappen doen’, schrijft Paypal in een persbericht over het onderzoek met zo'n achthonderd respondenten. ‘Momenteel zijn vervoersbewijzen zoals vliegtickets de meest voorkomende online aankoop.’

Ruim twee derde Nederlanders shopt online
68 Procent van de Nederlanders tussen de 18 en 54 jaar geeft aan in 2012 wel eens online gewinkeld te hebben. Zij doen dit omdat het gemakkelijk en handig is (37 procent), de producten online lagere prijzen hebben dan in fysieke winkels (12 procent), en omdat er online een specifiek artikel of dienst te koop is dat offline niet te vinden is, zoals sommige reispakketten (10 procent).

De consumenten die nog geen online aankopen hebben gedaan, zeggen dit niet te willen doen omdat zij liever ‘in store’ winkelen (72 procent), liever niet op een bestelling willen wachten (38 procent), bang zijn voor extra kosten (15 procent) of omdat zij het doen van online betalingen niet vertrouwen (13 procent).

Shoppen in het buitenland
Bijna één derde van de online shoppers zegt ook wel eens in het buitenland te hebben gewinkeld. Zij bezoeken de buitenlandse websites voornamelijk vanwege een bredere of andere selectie producten en concurrerende prijsstelling, meldt PayPal.

Thuiswinkel Markt Monitor
Het onderzoek van PayPal komt na de publicatie van de Thuiswinkel Markt Monitor 2013-1, begin deze week. In oktober komt opdrachtgever Thuiswinkel.org met cijfers over de mobiele shoppingmarkt in de M-commerce Monitor.