Bever heeft vanmiddag de Multichannel Award 2013 in ontvangst genomen. De prijs werd tijdens Shopping Today door Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, uitgereikt in Topsportcentrum Almere.
‘Bever wint deze prijs, omdat het op verschillende vlakken een voorbeeld is voor andere retailers’, zei Jongen tijdens de uitreiking van de prijs. ‘Online bestellingen kunnen bij Bever direct geruild of geretourneerd worden in de fysieke winkels. De snelheid waarmee dat wordt geregeld is ongeëvenaard. Ook krijgen klanten bij elke bestelling een notificatie via bijvoorbeeld de e-mail als deze gereed is. Daarbij kunnen klanten online de winkelvoorraden van de fysieke vestigingen bekijken en zijn Bever’s cadeaukaarten zowel offline als online te gebruiken.
Multichannel is overleven
CEO van Bever, Greg Nieuwenhuys, vertelde vanmiddag het een grote eer te vinden om de Multichannel Award in ontvangst te nemen. ‘We startten een aantal jaar geleden met de mening dat we geen online shop nodig hadden om te kunnen groeien. Maar we weten nu dat multichannel van belang is om te kunnen overleven’, aldus Nieuwenhuys.
Nieuwenhuys: ‘Er zijn vier belangrijke zaken die Bever momenteel goed op orde heeft. We startten met een puur geloof in multichannel en luisteren naar de klant. Twee: we hebben een goede strategie uitgedacht, drie: we hebben voldoende expertise in huis gehaald op alle gebieden en vier: we hebben onze cultuur gevoed met multichannel. Dat wil zeggen dat we alle achthonderd medewerkers die ook in onze fysieke winkel werken hebben overtuigd van het succes van multichannel. Multichannel moet de beste vriend zijn van elke retailer.’
Global E-commerce Summit 2014
Bever ontvangt naast de titel ‘Beste Multichannel retailer van 2013’ een ticket naar de Global E-commerce Summit 2014 in Barcalona, waar de keten is aangemeld voor de European E-commerce Awards die Ecommerce Europe in juni volgend jaar uitreikt.
Selectieproces
Voor de selectie van de winnaar van de award onderzocht GfK welke organisatie de inzet van online en offline het best weet te combineren. Dit deed het bureau aan de hand van de GfK ShoppingExperience Audit en de specifieke multichannel dimensies van de organisaties. Bij de beoordeling is onder andere gekeken naar de consistentie van branding en het gemak van online bestellen en offline afhalen. Daarbij heeft GfK zowel de webwinkel als de fysieke winkel bezocht van alle kanshebbers.
‘Always available’
Twinkle sprak eerder dit jaar met Bever, dat pas sinds oktober 2011 een webwinkel heeft, over zijn multichannel ambities. ‘Waar er intern eerst wat argwaan was over nieuwe kanalen, zijn we nu een trotse multichannelpionier in onze categorie’, vertelde Nieuwenhuys.
Bever startte begin 2013 met click & collect in al zijn vestigingen. De keten wil dat producten ‘always available’ zijn voor zijn klanten. ‘We converteren webshoppers naar de winkels', aldus Nieuwenhuys. Mochten winkelbezoekers een product niet vinden, dan kunnen ze het aan de hand van een medewerker online bestellen, om het later op te pikken of binnen 48 uur thuis te laten bezorgen door PostNL.
Verkopen bij De Bijenkorf
Ook startte Bever dit jaar voor het eerst met het verkopen van zijn producten via een andere retailer, namelijk De Bijenkorf. De artikelen van het retailbedrijf zijn zowel in de fysieke winkels in Amsterdam en Rotterdam van de warenhuisketen als in de webshop te vinden. Bever verkoopt er geen klimspullen, maar wel vijf kledingmerken, schoenen, tassen en rugzakken. Nieuwenhuys: ‘Het gaat om wandelen, reizen en avonturen voor klanten met een bovengemiddeld inkomen, een hoge opleiding en interesse in merken. Die lopen rond in De Bijenkorf.’
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Bever wint Multichannel Award 2013
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.