Shoeby heeft een ‘fysieke webshop’ geopend aan de Emmasingel in Eindhoven. De stenen vestiging is onbemand en niet-bevoorraad en biedt het winkelend publiek de mogelijkheid om direct online te kopen in de webshop van het modebedrijf.
Shoeby opende de Shoeby Smart Store naar eigen zeggen om consumenten in de winkelstraat simpel en snel te laten shoppen. In de vestiging staan interactieve touchscreens die toegang geven tot de webshop van Shoeby. Klanten kunnen hier hun kleding, accessoires en schoenen bestellen en direct afrekenen in de ‘pin-terminal’ bij de voordeur. De technische apparatuur in de winkel is verzorgd door het retailbureau Kega.
365 dagen per jaar
De bestelde producten worden binnen enkele dagen bij de klant thuis afgeleverd of bij één van de 250 stenen filialen in Nederland of België. De winkel is van maandag tot en met zaterdag geopend van negen uur ’s ochtends tot zeven uur ’s avonds. ‘Maar het streven is om op termijn 365 dagen per jaar open te zijn’, zegt Shoeby.
Online only
Met de bestelzuilen in de winkel lijkt het concept van Shoeby erg op dat van het Britse Marks & Spencer met betrekking tot zijn kleding in ons land. M&S toont weliswaar een gedeelte van zijn kledingcollectie in de fysieke vestiging in Amsterdam, maar deze kleding kan vanuit het filiaal alleen online gekocht worden. ‘Nederland heeft online winkelen omarmd – klanten vinden het gemak en comfort van het kopen van kleding op deze wijze prettig’, vertelde Laura Wade-Gery, executive director e-commerce multichannel bij Marks & Spencer, tijdens de opening van de Amsterdamse winkel in april.
Een prachtig voorbeeld van hoe in de toekomst de winkelstraten er voor het grootste gedeelte uit gaan zien. In real-life het product beleven, via een zuil of internet direct bestellen en het wordt de volgende dag al bij je afgeleverd. Dus "shop till you drop" zit er niet meer bij!
In grote mate gebeurd dit natuurlijk al bij de aanschaf van bijvoorbeeld televisie's. Had daarom ook eerder een elektronicaketen verwacht die met dit idee zou beginnen. Maar het begin is er!
@Ton: er bestaan wel al elektronicaketen die met bestelschermen werken. Een voorbeeld is Kijkshop. Maar dit is nog wel in combinatie met fysiek winkelen in de stenen vestiging. Shoeby gaat dus inderdaad een stapje verder door alleen online shoppen aan te bieden.
Ja maar ho eens even - hoezo is dit het winkelen van de toekomst? Wie wil er nou in zo´n hokje gaan staan als je dat ook thuis vanaf je computer kan doen? Zet dan tenminste een café neer waarin je op een ipad in alle rust de collectie kan bekijken en in privacy je bestelling kan doen (want privacy heb je niet in dat Shoeby hokje!).
Daar moeten ze wel wat betere service verzinnen, wil je mensen echt naar zo´n hok lokken en toegevoegde waarde creëren die beter is dan online bestellen vanaf thuis. B.v. dat je jezelf met de gekozen kleding in een real-live interactive spiegel kan zien (zonder te passen dus, maar digitaal daarop geprojecteerd).
Maar dit!? Vrij onnodig lijkt mij...