Twinkle | Digital Commerce

Consumenenautoriteit wendt zich tot webwinkeliers

2017-11-11
180101
  • 1:20

De Consumentenautoriteit lanceert vandaag een campagne die is gericht op webwinkeliers. 'Goede webwinkelier? Check dat hier' is bedoeld om ondernemers met een webshop voor te lichten over geldende rechten en plichten.

De verkoop op internet neemt toe, maar het aantal klachten en vragen van consumenten over aankopen via internet stijgt nog harder (bij ConsuWijzer). Voor webshopeigenaren gelden andere regels dan voor fysieke winkels als het gaat om de bescherming van de consument. Webwinkeliers zijn volgens de Consumentenautoriteit echter lang niet allemaal goed op de hoogte van die regels.

Minder dan een derde voldoet
‘Veel winkels worden vanuit huis opgestart en zijn kleinschalig. Uit onze recente metingen bleek dat minder dan een derde van de onderzochte webwinkels de regels goed vermeldt op zijn website’, laat de Consumentenautoriteit weten. ‘Bovendien ziet de toezichthouder het aantal vragen en klachten van consumenten over webwinkels toenemen; een groei van 14 procent in 2012 ten opzichte van 2011. Deze klachten gaan vooral over levering en betaling, de bedenktijd en de slechte bereikbaarheid van de webshop voor vragen en klachten.’

Twee hulpmiddelen
De Consumentenautoriteit heeft twee informatiehulpmiddelen ontwikkeld voor webwinkeliers. Allereerst heeft ze een demo-webwinkel gebouwd waarop de ondernemer de regels krijgt uitgelegd; in tekst en beeld wordt getoond hoe hij aan de regels kan voldoen.

Checklist
Ook is er een eerder aangekondige checklist (pdf) gemaakt, waarmee een webwinkelier zelf kan nagaan op welke punten zijn webwinkel aan de regels voldoet of waaraan hij nog aandacht moet besteden. De regels over onder andere cookies en spam, komen uitgebreid aan de orde.