Twinkle | Digital Commerce

Facebook-login: wel of niet gebruiken voor webshop?

2017-05-28
180101

De Facebook-login is een handige oplossing voor de hedendaagse ongeduldige consument om in verschillende webshops snel in te kunnen loggen. Toch gebruikt slechts 14,5 procent van de Europese online retailers en 6 procent van de Amerikaanse e-commerce sites Facebook als een inlogmogelijkheid.

Linda Bustos van Getelastic.com vertelt wat de voordelen en nadelen zijn van de Facebook-login en hoe het systeem het beste gebruikt kan worden in de webshop.

Voordelen van Facebook-login

1. Versnelt het aanmeldproces
Een inlogsysteem dat gekoppeld is aan Facebook biedt de mogelijkheid om het inschrijfformulier in de webshop alvast in te vullen voor de consument. Facebook geeft namelijk al informatie over bijvoorbeeld de geboortedatum, het geslacht en de woonplaats. Zo hoeft de nieuwe klant maar een paar velden in te vullen, in plaats van het gehele formulier.

2. Niet opnieuw een wachtwoord
In een tijd dat consumenten worden overspoeld met wachtwoorden voor verschillende websites, is het een gemak om bij de favoriete webshop in te kunnen loggen met dezelfde inloggegevens als op Facebook. Terugkerende klanten lopen bovendien minder risico om hun wachtwoord kwijt te raken.

3. Mogelijkheid tot personalisatie
Facebook biedt webshopeigenaren de mogelijkheid om toegang te krijgen tot profieldata als likes en interesses van consumenten die gebruik maken van de Facebook-login. Aan de hand van deze informatie kan de webshop gepersonaliseerd worden en kunnen klanten benaderd worden met producten die zij volgens hun Facebook-profiel interessant vinden.

Uit een studie van onderzoeksbureau Betapond blijkt dat 86 procent van de e-commerce sites die de Facebook-login gebruikt, de consument om toestemming vraagt om toegang te krijgen tot zijn vriendenlijst. Deze vrienden kunnen bijvoorbeeld worden ingezet voor social proof (‘deze vrienden hebben dit product geliket en beoordeeld’). Echter, slechts 31 procent van de webwinkeliers wil toegang tot de likes van de klant en 17 procent wil een beroep doen op de interesses in het Facebook-profiel. Dat is een gemiste kans met betrekking tot personalisatie, vindt Bustos.


Nadelen van Facebook-login

1. FUD
Fear, Uncertainties en Doubts (FUD) van consumenten over beveiliging, de mate van controle over klantinformatie en een sceptische houding ten opzichte van de voordelen over de Facebook-login zijn redenen voor webwinkeleigenaren om niet aan de logindienst te beginnen. De eerste twee zijn snel te weerleggen, zegt Bustos. Facebook Connect maakt gebruik van de juiste beveiligingsstandaarden voor open authentication, en consumenten die inloggen met Facebook hebben zelf bepaald welke persoonlijke informatie zij op het sociale medium delen.

2. Klanten moeten alsnog zelf willen inloggen
Het is mogelijk om consumenten te stimuleren om via Facebook een account aan te maken in uw webshop, maar zij moeten uiteindelijk zelf de keuze maken voor deze optie. De luie consument zou het liefst helemaal geen stappen nemen om lid te worden van een online winkel. Dus zelfs het eenvoudige aanmelden via Facebook is een hindernis die klanten niet met het grootste gemak nemen, zegt Bustos.

3. Instellen van sessie timeouts
Facebook zal na de eerste aanmelding met het sociale medium de gegevens in een webshop onthouden. Klanten die niet willen dat anderen automatisch onder hun naam inloggen bij een bezoek aan de online winkel moeten de mogelijkheid krijgen om een social authentication of een sessie timeout aan te zetten.

Tips voor het optimaliseren van de social login

1. Vraag alleen naar de gegevens die u nodig hebt
Ook al wordt een inschrijfformulier van tevoren ingevuld door Facebook, vraag alleen naar de informatie die u van uw klant wilt hebben voor bijvoorbeeld personalisatie en segmentatie. Less is more voor de gebruiker, stelt Bustos. Het vragen naar informatie die niet relevant is geeft de consument een onzeker gevoel. De regel geldt voor zowel het vragen naar gegevens als het vragen om toestemming van het gebruik van informatie.

2. Zorg voor de juiste styling van het aanmeldformulier
Bazarchic gebruikt een aanmeldformulier dat dezelfde kleuren en vormgeving heeft als Facebook zelf. Dit zorgt voor verwarring, omdat de Facebook Connect-button nu eerder als een instructieknop wordt gezien dan als een call to action-button.

Bij Cdiscount.com is wel duidelijk het verschil tussen de soorten inlogopties te zien:

3. Laat de Facebook-button opvallen
DaWanda biedt de consument een inschrijfformulier met onderin de pagina een Facebook-button voor de inlog via het sociale medium. De klant ziet als eerste het formulier, waardoor hij denkt dat hij ‘hard moet werken’ om zich aan te melden bij de webshop. Beter is het om de Facebook-button bovenin de pagina te plaatsen of te tonen in een stap vóór het inschrijfformulier.

4. Geef niet meerdere social loginopties
In het voorbeeld hieronder van Reuters.com worden onder het inschrijfformulier verschillende soorten social loginopties getoond. Meer dan twee van deze opties tonen wordt problematisch, zegt Bustos, omdat de consument dan moet gaan nadenken over welke optie hij het beste kan gebruiken. Ook loopt de webwinkelier het risico dat een van de sociale diensten stopt met een social logindienst, waardoor klanten ineens niet meer kunnen inloggen. Facebook, Twitter en Google+ zijn volgens Bustos de veiligste loginsystemen om te gebruiken.

5. Vergeet mobiel niet
Zorg ervoor dat de Facebook-login beschikbaar is voor mobiel. Veel mobiele shoppers zijn standaard ingelogd in de Facebook-app, van waaruit zij ook gemakkelijk in kunnen loggen in uw webshop.