Twinkle | Digital Commerce

Outdoor-fabrikanten leggen retailers online beperkingen op

2017-11-08
255274
  • 1:31

In navolging van onder andere Adidas hebben drie fabrikanten van outdoor-artikelen een ‘Amazon-verbod' opgelegd aan Duitse verkopers. Mammut, Deuter en Lowa claimen dat consumenten op marktplaatsen als Amazon en eBay onvoldoende worden geïnformeerd.

Focus online schrijft over het marktplaatsverbod dat de outdoor-fabrikanten resellers hebben opgelegd. ‘Vaak is behoefte aan specifieke uitleg over onze producten, zoals over technische uitrusting voor de klimsport’, zegt een vertegenwoordiger van de Zwitserse fabrikant Mammut. ‘Omdat onze producten zich in een hogere prijsklasse bevinden, mogen klanten goed advies verwachten.’

Dat advies komt op sites als Amazon en eBay niet of onvoldoende uit de verf, luidt de verklaring van de outdoor-fabrikant voor de afgedwongen verkoopstop. Volgens de verkoopdirecteur van Deuter lopen klanten zelfs gevaar als de verkoop op marktplaatsen geen halt wordt toegeroepen.

Adidas
Adidas was ruim een jaar geleden de eerste bekende fabrikant die de Amazon-verkoop door wederverkopers aan banden legde. Het Duitse sportmerk zei meer controle te willen houden over de presentatie van zijn producten. In de partnervoorwaarden, die sinds begin dit jaar gelden in Duitsland, staat dat producten van Adidas en zustermerk Reebok niet mogen worden aangeboden op online verkoopplatforms die ‘gebruikte of beschadigde waren verkopen’ en/of ‘verkoop door private eindconsumenten toelaten’ en/of, ‘meerdere verkopers voor hetzelfde product herbergen’ en/of ‘geen aparte merkshop voor Adidas hebben in alle relevante markten’.

Onderzoek
Het Duitse Bundeskartellambt, dat waakt over eerlijke concurrentie bij onze oosterburen, heeft een onderzoek ingesteld naar vermeende online concurrentiebeperkingen van Adidas en andere sportartikelenverkopers als Asics en Nike. Duitse juristen zagen vorig jaar echter geen obstakels voor de aanscherping van de verkoopvoorwaarden, omdat de merken aan al hun resellers dezelfde eisen stellen.

Verstandhouding
Als de kartelwaakhond inderdaad concludeert dat niet tegen de merken kan worden opgetreden, heeft dat mogelijk verstrekkende gevolgen voor de verstandhouding tussen fabrikanten en retailers in Duitsland.