Retail en technologie worden tegenwoordig al vaak met elkaar verbonden. Consumenten kunnen virtueel passen en 3D-printing is ook al geen onbekend terrein meer.
Modeontwerpster Pauline van Dongen legde tijdens eFashion vanmiddag uit welke nieuwe ontwikkelingen we op het gebied van ‘wearable technology’ nog kunnen verwachten.
Uit Amerikaans onderzoek is gebleken dat 12 procent van alle Amerikanen een Google Glass zou aanschaffen als deze nu te koop zou zijn, meldt Van Dongen bij de opening van haar lezing. ‘Om maar even aan te geven hoe populair technologieën zijn die zijn verbonden met het menselijk lichaam.’
3D-printing
‘Kleding kunnen we nu al dankzij 3D-printing on demand en made to measure maken’, vertelt Van Dongen. ‘In de toekomst zullen ontwerpen, tegen betaling, online kunnen worden gedownload en op elke gewenste plek met een 3D-printer worden uitgeprint. Omdat deze kleding en schoenen uit één stuk wordt geprint, zullen de producten goedkoper en duurzamer kunnen worden geproduceerd dan nu het geval is.’
Nanotechnologie
Nog een innovatie waar retailers baat bij kunnen hebben is nanotechnologie. Van Dongen: ‘Stel je eens voor dat je de stof van de kleding die in een webshop wordt verkocht thuis kunt voelen. Dankzij een pad (soort muismat, red.) met daarin nanotechnologie verwerkt communiceert de productpagina in de webshop met de pad bij de klant thuis. De pad laat de gebruiker ervaren hoe de stof van de jurk uit de shop aanvoelt.’
Biometrisch
Een goede manier om data te verzamelen van klanten is via biometrische technologieën. ‘Er bestaat al een soort tijdelijke tattoo die de consument op de huid plakt en die data opslaat van bijvoorbeeld de lichaamstemperatuur van die persoon’, vertelt Van Dongen. ‘Aan de hand hiervan kunnen kledingstukken worden gemaakt waarbij de kleur van het shirt afhangt van de lichaamstemperatuur van de drager.’
‘Ik ben zelf bezig met de ontwikkeling van een T-shirt waarin stresssensoren zijn geïntegreerd. De sensoren zien hoe iemand beweegt en hoe vaak diegene een bepaald deel van het lichaam belast. Op basis van de data die het shirt verzamelt, wordt de gebruiker bijvoorbeeld tijdens het sporten aan de hand van geluidssignalen gewezen op hoe hij zich beweegt. Ik ben nu bezig om te onderzoeken hoe ik een dergelijk shirt breed kan verkopen.’
Nog een stapje verder in de toekomst zouden kledingstukken in sommige situaties zelfs van fase kunnen veranderen. Van Dongen: ‘Bijvoorbeeld als iemand dreigt gewond te raken, kan een normaal shirt hard worden zodat het de drager beschermt.’
Samenwerken
Om met al deze technologieën te kunnen innoveren is het volgens Van Dongen noodzakelijk dat verschillende industrieën met elkaar gaan samenwerken. ‘Voor een retailer als H&M creëert het nieuwe uitdagingen. Hoe ga je bijvoorbeeld om met garanties van dergelijke kledingstukken waarbij een deel stof is en een deel elektronica? Dat is iets waar we met de tijd achter moeten komen.’
Lees ook:
- EBay ontwikkelt shopping apps voor Google Glass (17 mei 2013)
- Google Glass en de link met e-commerce (13 mei 2013)
Het zijn zeker voor e-commerce prachtige ontwikkelingen. Dit soort ontwikkelingen kunnen de populariteit van 3D printen flink aanjagen, al zou het alleen al voor accessoires zijn.